Przyczółek wiaduktu drogowego – realizacja w warunkach napiętego zwierciadła wody gruntowej

W artykule przedstawiono przykład skutecznego, stałego odwodnienia południowego przyczółka wiaduktu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 7 (DK7) nad drogą S7 w rejonie Rychnowskiej Woli. Był on wykonywany w warunkach napiętego zwierciadła wody gruntowej. Zaprojektowany, a następnie wykonany system drenażowy na etapie realizacji pozwolił na przeprowadzenie dalszych robót, a obecnie zapewnia bezpieczną eksploatację budowli. Pozostałe problemy geotechniczne związane z wodą naporową oraz swobodną rozwiązane w trakcie realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7, którego element stanowił drenaż przyczółka południowego (P1), opisano w nr. 3/2020 „Magazynu Autostrady”.

Podczas budowy drogi jako obiektu liniowego można napotkać różnego rodzaju problemy związane z posadowieniem. Występują one zwłaszcza tam, gdzie jej konstrukcja przynajmniej częściowo znajduje się poniżej zwierciadła wody gruntowej. Problemy te mogą być spotęgowane, gdy woda gruntowa ma charakter naporowy. Sytuacja taka wystąpiła przy realizacji południowego przyczółka (P1) wiaduktu drogowego (WD-29) w ciągu DK7 nad drogą S7 w rejonie Rychnowskiej Woli. Konieczne było zaprojektowanie i wykonanie stałego systemu drenażowego stabilizującego warunki wodne.

Opisane rozwiązanie zostało zrealizowane przez firmę Strabag Sp. z o.o. w ramach budowy drogi S7 na odcinku Miłomłyn – Olsztynek, pododcinek C, zadanie C2 od km 27 + 650 do km 38 + 900 (rys. 1). Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Olsztynie.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.