Kruszywa Skalne
Asortyment
Aktualnie spółka prowadzi produkcję kruszywa o ciągłym uziarnieniu 0/31,5 mm i 0/63 mm, kruszywa na podsypkę kolejową 31,5/50 mm oraz kruszywa grubego 31,5/63 mm. Produkty te wykorzystywane są przy budowie oraz modernizacji linii kolejowych, autostrad, dróg szybkiego ruchu. A także jako warstwy podbudowy zasadniczej i pomocniczej głównych arterii komunikacyjnych. W kolejnym etapie uruchomiona zostanie produkcja pełnego asortymentu kruszyw, tj.: kruszywo grube 2/5 mm, 2/8 mm, 5/8 mm, 8/11 mm, 8/16 mm, 11/16 mm, 16/22 mm oraz kruszywo drobne 0/2 mm.
Dbałość o mieszkańców i środowisko
Priorytetem biznesowym spółki Kruszywa Skalne jest przede wszystkim poszanowanie interesów społecznych oraz troska o kwestie ekologiczne. Firma kieruje się zasadą zrównoważonego rozwoju, która w praktyce oznacza m.in. zaangażowanie w przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska, aktywne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach lokalnych.
Piotr Michałowski Prezes Zarządu Spółki Kruszywa Skalne
Jaki jest zakres działalności Kruszyw Skalnych?
Zajmujemy się produkcją kruszyw skalnych ze złoża „Kluczowa” (amfibolit, migmatyt, granodioryt). Docelowo przewidujemy poszerzenie bazy surowcowej o dodatkowe złoża pozostające pod naszą kontrolą, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie tego już eksploatowanego.
Jaki asortyment oferuje spółka?
Obecnie produkujemy i sprzedajemy następujące kruszywa łamane: 0/31,5 mm, 0/63 mm, 4/31,5 mm, 31,5/63 mm, 31,5/50 mm (Certyfikat Instytutu Kolejnictwa) oraz kamień hydrotechniczny frakcji, jaka wymagana jest przez zleceniodawcę. Posiadamy Certyfikat ZKP oraz dokumenty jakościowe dla ww. produktów. W najbliższej przyszłości przygotowywana jest również produkcja grysów.
Gdzie znajdują zastosowanie surowce wydobywane z kopalń spółki? Które branże są najczęstszym odbiorcą asortymentu?
Produkowane kruszywa są dostarczane dla szeroko rozumianego budownictwa: drogowego, kolejowego, przemysłowego i hydrotechnicznego. Na życzenie dostarczamy towary organizowanym przez nas transportem samochodowym i kolejowym.
Bardzo ważnym aspektem w branży kruszywowej jest ochrona środowiska. Jakie kropki podjęła spółka w stronę zrównoważonego wydobycia i dbałości o ekologię?
Jesteśmy w końcowej fazie uzgodnień ze służbami PKP w sprawie włączenia naszej bocznicy do przebiegającej w sąsiedztwie kopalni linii kolejowej nr 137 Legnica – Katowice. Możliwość załadunku kruszyw na własnej bocznicy będzie miała znaczący wpływ na zmniejszenie obciążenia środowiska transportem samochodowym. Zwłaszcza że planowana jest rewitalizacja wspomnianej linii, a w jej zakresie brana jest również pod uwagę jej elektryfikacja. Jeśli chodzi o kwestię zrównoważonego wydobycia, to muszę stwierdzić, że wspólnym wysiłkiem służb produkcyjnych i handlowych naszej Spółki udaje się prowadzić gospodarkę praktycznie bezodpadową. Pomimo trudnych warunków geologicznych udało się nam przekonać do naszych produktów całą gamę klientów. Zarówno lokalnych, jak i tych operujących w całej Polsce.
Modernizacje zakładów wydobywczych to, ze względu na liczną konkurencję na rynku, potrzebny proces inwestycyjny. Czy Kruszywa Skalne także inwestują w nowe technologie, np. nowoczesny sprzęt?
Działalność operacyjną rozpoczęliśmy w końcówce 2018 r. Rok 2019 był pierwszym pełnym rokiem naszej pracy na złożu. Od tego momentu produkujemy na nowej, kompletnej, mobilnej linii produkcyjnej firmy Sandvik oraz wykorzystujemy zestaw maszyn roboczych Doosan. Od trzech lat mamy gotową koncepcję stacjonarnego zakładu przeróbczego. Jednak decyzja o budowie, która pierwotnie miała zapaść w 2020 roku, została przełożona w czasie z oczywistych względów – najpierw to był kryzys pandemiczny, a w 2022 r. klimat niepewności związany z toczącą się wojną. Pomimo posiadania nowoczesnych środków produkcji mamy świadomość konieczności inwestowania w jeszcze nowsze rozwiązania. Jednak póki co to ostatnie kilka lat (z całą swoją specyfiką) były dla nas czasem inwestowania w rynek – proces przekonania odbiorców do nowego rodzaju kruszywa był dużym wyzwaniem na różnych płaszczyznach działalności Firmy. Obecnie mogę odpowiedzialnie stwierdzić, że ta inwestycja była bardzo opłacalna.
Przeczytaj również: Wapień z „Czatkowic”
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...