Projektanci i inżynierowie nadzoru nie chcą dłużej dopłacać do kontraktów
W jednej ze scen „Skąpca” Moliera tytułowy bohater imieniem Harpagon po wysłuchaniu relacji swatki Frozyny o tym jak zrealizowała jego zlecenie, chce szybko zakończyć rozmowę, gdy ta przechodzi do kwestii zapłaty. Udaje, że nie dosłyszy, gdy kobieta prosi go o finansowe wynagrodzenie jej starań. Jeszcze do niedawna podobnie wyglądał „dialog” wykonawców wielu projektów inwestycyjnych z ich zleceniodawcami. To nie jest analogia w 100%, bo projektanci i inżynierowie – w odróżnieniu od swatki - mają podpisane umowy, w których jest zawarte wynagrodzenie za świadczone usługi. W normalnych czasach, lepiej lub gorzej, jakoś to funkcjonowało, ale czasy od przeszło dwóch lat nie są normalne. Zwłaszcza rok 2022, naznaczony wojną za wschodnią granicą i galopującymi cenami praktycznie wszystkiego, wywrócił wszystkie poprzednie kalkulacje. Gdy więc wykonawcy zaczęli domagać się wynagrodzenia powiększonego adekwatnie do skali inflacji, ujrzeli po drugiej stronie stołów rozmów współczesnych Harpagonów.
Historia waloryzacji, czyli powiększenia kwot zapisanych w umowach w branży budownictwa infrastrukturalnego, ciągnie się już od kilku lat. To, że problem dotyka tę właśnie branżę, wynika z długotrwałości procesów inwestycyjnych: standardowy czas realizacji umowy w formule „Zaprojektuj i buduj” na kilkunastokilometrowy odcinek drogi, a takie głównie zawiera GDDKiA, to około 3 lat. Inwestycje na liniach kolejowych, prowadzone przez PKP PLK przeważnie w tradycyjnym systemie, w którym wykonawca dostaje gotowy projekt, trwają nawet dłużej. Generalnym wykonawcom udało się przekonać Zamawiających i ich politycznych zwierzchników, że w tak długim czasie ceny materiałów używanych do budowy mogą się wielokrotnie zmieniać i nie można było tego przewidzieć w momencie kalkulowania oferty przetargowej.
Z uwagi na to, że wzrost cen dotyczył najbardziej głównych materia...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Poprawa bezpieczeństwa w górnictwie zawsze będzie zależała od pracy zespołowej
W 2022 r. Wyższy Urząd Górniczy i podległe mu jednostki organizacyjne obchodzą jubileusz 100-lecia powołania do życia organów polskiego nadzoru górniczego. Z tej okazji w rozmowie z redakcją „Inżynierii Górniczej” dr inż. Adam Mirek, Prezes WUG, który objął to stanowisko pięć lat temu, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co ta roczn...

Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne
Polecamy Państwa uwadze nową pozycję wydawniczą autorstwa Piotra Wyszomirskiego pt. Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne. Książka obejmuje głównie problematykę wybranych, niemetalicznych surowców mineralnych wraz z elementarnymi informacjami z zakresu nauk o Ziemi. Jak również eksploatacji i przeróbki kopalin, a także zagadnienia związane z podstawowymi metodami chemicznymi i fazowymi oceny ich jakości. Surowcami naturalnymi omówionymi w tej książce są surowce skalne, które stanowią n...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

Przegląd maszyn wykorzystywanych w kopalniach odkrywkowych
Górnictwo odkrywkowe jest podstawą eksploatacji wydobywanych na różną skalę surowców. Należą do nich zarówno kopalnie zabezpieczające lokalny popyt, jak i takie, które nastawione są przede wszystkim na eksport, charakteryzujące się wydobyciem na poziomie kilkudziesięciu milionów ton. Eksploatacji kopalin towarzyszy cały szereg przedsięwzięć techniczno-technologicznych związanych nie tylko bezpośrednio ze złożem, ale również z jego otoczeniem. W materiale przedstawiono przegląd maszyn roboczyc...

Trwałość betonu barwionego
Bardzo dynamiczny rozwój technologii betonu, łatwość oraz wszechstronność kształtowania właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu spowodowały jego szerokie wykorzystanie w kreowaniu otaczającego nas krajobrazu. Dodatkowa atrakcyjność tego materiału wynika z możliwości uzyskania dowolnej kolorystki poprzez zastosowanie pigmentów. Dzięki temu beton stał się tanią alternatywą dla drogich materiałów budowlanych, takich jak chociażby naturalny kamień. Biorąc to wszystko p...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Trwałość betonu barwionego
Bardzo dynamiczny rozwój technologii betonu, łatwość oraz wszechstronność kształtowania właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu spowodowały jego szerokie wykorzystanie w kreowaniu otaczającego nas krajobrazu. Dodatkowa atrakcyjność tego materiału wynika z możliwości uzyskania dowolnej kolorystki poprzez zastosowanie pigmentów. Dzięki temu beton stał się tanią alternatywą dla drogich materiałów budowlanych, takich jak chociażby naturalny kamień. Biorąc to wszystko p...

Przewóz kolejowy kruszyw
Grupa PKP CARGO, dostarczając niezbędne kruszywa i materiały budowlane, uczestniczy w realizacji największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Transportuje kamień i żwir, a także kamień hydrotechniczny, wykorzystywany do budowy i umacniania nabrzeży. Jak informuje GUS, w marcu br. pociągi Grupy PKP CARGO przetransportowały 8,8 mln ton towarów, a praca przewozowa wyniosła 2,3 mld tkm. Oznacza to, że w porównaniu do lutego br. przewozy PKP CARGO wzrosły o 16,3% w ujęciu masy i o 22,3% p...

Wypełnienie szczelin w nawierzchniach z betonu cementowego
Nawierzchnie z betonu cementowego, ze względu na specyficzną charakterystykę pracy, wymagają dylatowania. Również naprawy wszelkiego rodzaju pęknięć wymagają nacięcia i wypełnienia szczeliny [1]. Szczeliny można podzielić na: rozszerzania (dylatacyjne), poprzeczne lub podłużne na całej grubości płyty, umożliwiające wydłużenie i kurczenie płyt, skurczowe (na pełną grubość lub pozorne – na części grubości płyty), umożliwiające kurczenie płyt (gdy temperatura atmosferyczna spada poniżej temperat...
Kalendarium
Relacje

Kolejne spotkanie naukowców branży transportowej z całego świata odbyło się w Katowicach
Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej od dawna jest platformą p...

Spotkania Przeróbki Kopalin
23-24 czerwca br. w Grand Hotelu Kielce odbyły się Świętokrzyskie Spot...

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...