Reklama

Progi zwalniające

Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z planowaniem i modernizowaniem infrastruktury drogowej. Jednym z elementów poprawiających bezpieczeństwo na drogach są progi zwalniające. Urządzenia te najskuteczniej działają na przestrzeganie dozwolonej prędkości pojazdów na drodze, ponieważ bezpośrednio oddziałują na pojazd, zmniejszając jego prędkość w sposób zdecydowany. Statystyki wyraźnie pokazują, że w wielu miejscach, gdzie powstały progi zwalniające, liczba wypadków spada o kilkadziesiąt procent

Progi zwalniające są urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonanymi w formie wygarbienia. Progi zwalniające można stosować w obszarze zabudowanym na drogach następujących klas technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), a także w wyjątkowych przypadkach – zbiorcza (Z). W celu niedopuszczenia do najechania na próg zwalniający z niebezpieczną prędkością dopuszcza się stosowanie geometrycznych lub technicznych elementów wymuszających zmniejszenie prędkości pojazdu co najmniej do 120% granicznej prędkości przejazdu przez próg. Elementami takimi mogą być: poprzeczne przegrody na jezdni, m.in. w strefach ruchu uspokojonego, tzw. szykany, poprzeczne wysepki, kwietniki itp., zmuszające do zmiany kierunku lub toru ruchu [2].

Umiejscowienie progów zwalniających

Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających:

  • na drogach krajowych i wojewódzkich,
  • na  miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyspieszonego (GP), ulicach głównych (G),
  • na ulicach i  drogach wyjazdowych pojazdów straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp.,
  • na ulicach i drogach w przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.