Reklama

Problematyka eksploatacyjna rozkładarek mas mineralno-bitumicznych

W artykule omówiono problematykę eksploatacyjną rozkładarek mas mineralno-bitumicznych. Opisano zespoły konstrukcyjno-robocze rozkładarek oraz ich podstawowe parametry. Ponadto omówiono czynności, jakie należy wykonać, aby zapewnić pełną sprawność rozkładarek i gotowość do wykonywania pracy.

Maszynami do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mieszanek mineralno-asfaltowych (bitumicznych), zwane potocznie rozściełaczami lub rozkładarkami asfaltu (fot. 1). Maszyny te służą do wbudowywania mieszanek bitumicznych pasmami o szerokości od 2 do 16 m i grubości od 10 do 500 mm i więcej. Maszyny do rozkładania mieszanek bitumicznych o szerokościach powyżej 9 m są zazwyczaj na podwoziu gąsienicowym (fot. 1 i rys. 1). Obecnie rozściełacze to maszyny o napędzie i sterowaniu hydraulicznym. Zespołem rozściełacza rozpoczynającym jego pracę jest zasobnik mieszanki, skąd przenoszona jest ona tunelem pod zespołem napędowym w kierunku przeciwnym do ruchu maszyny, przed stół roboczy. Tunel jest kanałem o zamkniętym przekroju, którego wysokość służy do wstępnej regulacji ilości mieszanki układanej na jednostce długości nawierzchni. Do dokładnego rozłożenia mieszanki na całej szerokości jezdni służą przenośniki ślimakowe.

Ostatecznie szerokość i grubość warstwy nawierzchni jest regulowana przez podnoszony stół roboczy. Zagęszczanie warstwy mieszanki odbywa się przy użyciu belki zagęszczającej i jest wspomagane zamocowanymi do niej systemami ubijaków i wibratorów. Polepszają one również przepływ mieszanki pod belką. O wyborze belki z ubijakami lub wibratorami decydują rodzaj mieszanki, maksymalny wymiar ziarna, grubość warstwy, a także lokalne preferencje i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót [2].

Aby zapobiec zbyt szybkiemu schładzaniu warstwy wierzchniej, wykorzystuje s...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.