Podstawowe zasady budowy warstwowej nawierzchni drogowej.

Większość z nas przyzwyczajona jest oglądać konstrukcję nawierzchni drogowej z góry, patrząc na jej wierzchnią warstwę z punktu widzenia użytkownika – kierowcy 
czy pieszego. Często oceniamy i komentujemy jej równość, strukturę i estetykę wpływające na komfort użytkowania, nie zdając sobie nawet sprawy, że przyczyny stanu nawierzchni, którą widzimy tkwią zazwyczaj głęboko – w niższych warstwach konstrukcji, czasem nawet 1,5 m niżej.

Zajrzyjmy zatem pod wierzchnią, ścieralną warstwę drogi, wgłąb całej konstrukcji. Odpowiedzmy sobie na pytania: czym jest konstrukcja nawierzchni i jakie są podstawowe zasady jej budowy, uwzględniając funkcje poszczególnych warstw. Zróbmy krótki przegląd materiałów, które można użyć do budowy każdej z warstw, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych właściwości dla danej warstwy. Poznajmy podstawowe zasady i rolę odwodnienia nawierzchni. Pozwoli nam to zrozumieć jak ona działa i pracuje.

Czym jest konstrukcja nawierzchni?

Konstrukcja nawierzchni to zespół odpowiednio dobranych warstw, którego celem jest:

  • rozłożenie naprężenia od kół pojazdów na podłoże gruntowe,
  • zapewnienie: nośności i trwałości drogi,
  • bezpieczeństwa i komfortu jazdy pojazdów,
  • jak najmniejszego wpływu na środowisko. 

Konstrukcja nawierzchni spoczywa na podłożu gruntowym lub na warstwie ulepszonego podłoża.

Ze względu na rodzaj materiałów użytych do budowy, konstrukcje nawierzchni dzielimy na: podatne, półsztywne i sztywne. W niniejszym artykule omówimy konstrukcje podatne i półsztywne. A więc takie, w których górne warstwy, ścieralna i wiążąca (a czasem również podbudowa zasadnicza...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.