Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW.

Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu?
Piotr Miąso: Swoją ocenę sprowadzę tylko do sieci dróg wojewódzkich, czyli tych dróg, którymi zarządza Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ich stan utrzymuje się na przeciętnym poziomie. Oczywiście wszystkie inwestycje, które prowadzimy, w tym również zabiegi utrzymaniowe dotyczące odnów nawierzchni czy przebudów dróg, wpływają na poprawę tego stanu, ale trzeba pamiętać, że eksploatacja dróg wiąże się z ich postępującą degradacją. Obecnie jesteśmy w takim miejscu, że równoważy nam się tempo degradacji nawierzchni z poprawą jej stanu. Myślę, że właśnie to w następnych latach chcielibyśmy zmienić, zwiększyć zakres robót naprawczych w taki sposób, żeby w jakiejś logicznej perspektywie osiągnąć znaczącą poprawę stanu nawierzchni.
Jest Pan dyrektorem Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, zajmującego się administracją ok. 1750 km dróg. Jakie są największe wyzwania dotyczące zarządzania tak dużą siecią? W szczególności interesuje nas aspekt ich utrzymania.
Piotr Miąso: Mówiłem wcześniej o stanie nawierzchni, natomiast jej utrzymanie to zdecydowanie szerszy katalog działań. W tej kwestii myślę, że naszym atutem jest dosyć popularne i sprawdzone działanie w strukturze samej instytucji. Mamy swoje jednostki terenowe, tj. 8 rejonów, które dodatkowo mają swoje bazy materiałowe. Stanowi to stosunkowo dobre rozwiązanie, ponieważ jesteśmy w stanie gromadzić materiały oraz swój własny sprzęt, który udostępniamy z kolei wykonawcom świadczącym dla nas usługi, głównie zimowego utrzymania. Dodatkowo fakt, że jesteśmy właścicielem sprzętu i materiałów, pozwala nam podejmować prace interwencyjne. Ten model sprawdza się w szczególności teraz, ponieważ ze względu na zmiany cen, które obserwujemy, mamy sporo oczekiwań od naszych wykonawców odnośnie do waloryzacji cen. Podczas sezonu zimowego 2022/2023 współpracowaliśmy z wykonawcami, którzy zechcieli przy nas pozostać, a całą resztę wykonywaliśmy we własnym zakresie. Oczywiście daleko nam do samowystarczalności, jednak dzięki temu jesteśmy przygotowani na sytuacje kryzysowe. Tutaj jako przykład podam duże ataki śnieżnej zimy. Są to coraz rzadsze zjawiska, trudno do ich obsługi znaleźć wykonawcę. W związku z tym te najcięższe, wirnikowe pługi mamy po prostu u siebie na bazach. Tego typu jednostek mamy w tej chwili kilkanaście i one co roku pracują, ale naprawdę epizodycznie, dlatego ten element obsługujemy sami.
Jak Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich radził sobie w czasach pandemii? Czy panująca sytuacja w kraju oraz ograniczenia, jakie zostały narzucone na jednostki administracyjne, wpłynęły na rozwój prac i inwestycji?
Piotr Miąso: Pandemia wpłynęła na każdą instytucję, w Polsce i nie tylko. Myślę, że była ona pewnym utrudnieniem, jeśli chodzi o organizację pracy, ale poradziliśmy sobie. Zdobyliśmy nowe kompetencje, nauczyliśmy się, że można pracować zdalnie i powiem więcej − wciąż korzystamy z tego rozwiązania. Oczywiście wdrożenie tych informatycznych rozwiązań to aspekty korzystne. Jeśli chodzi o sam wpływ na pracę PZDW, również nie zaobserwowałem jakichś drastycznych spadków w efektywności działania. Otrzymaliśmy jednak wiele sygnałów od rynku, że pandemia miała duży wpływ na firmy wykonawcze, ponieważ pojawiały się absencje w pracy i utrudnienia na rynku dostaw i podwykonawców. Biura miały kłopot z utrzymaniem kadr i terminowym dostarczaniem zamówionych projektów. Pojawiły się opóźnienia w realizacji zadań, ale ich skala była zasadniczo akceptowalna.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...