Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW.
Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu?
Piotr Miąso: Swoją ocenę sprowadzę tylko do sieci dróg wojewódzkich, czyli tych dróg, którymi zarządza Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ich stan utrzymuje się na przeciętnym poziomie. Oczywiście wszystkie inwestycje, które prowadzimy, w tym również zabiegi utrzymaniowe dotyczące odnów nawierzchni czy przebudów dróg, wpływają na poprawę tego stanu, ale trzeba pamiętać, że eksploatacja dróg wiąże się z ich postępującą degradacją. Obecnie jesteśmy w takim miejscu, że równoważy nam się tempo degradacji nawierzchni z poprawą jej stanu. Myślę, że właśnie to w następnych latach chcielibyśmy zmienić, zwiększyć zakres robót naprawczych w taki sposób, żeby w jakiejś logicznej perspektywie osiągnąć znaczącą poprawę stanu nawierzchni.
Jest Pan dyrektorem Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, zajmującego się administracją ok. 1750 km dróg. Jakie są największe wyzwania dotyczące zarządzania tak dużą siecią? W szczególności interesuje nas aspekt ich utrzymania.
Piotr Miąso: Mówiłem wcześniej o stanie nawierzchni, natomiast jej utrzymanie to zdecydowanie szerszy katalog działań. W tej kwestii myślę, że naszym atutem jest dosyć popularne i sprawdzone działanie w strukturze samej instytucji. Mamy swoje jednostki terenowe, tj. 8 rejonów, które dodatkowo mają swoje bazy materiałowe. Stanowi to stosunkowo dobre rozwiązanie, ponieważ jesteśmy w stanie gromadzić materiały oraz swój własny sprzęt, który udostępniamy z kolei wykonawcom świadczącym dla nas usługi, głównie zimowego utrzymania. Dodatkowo fakt, że jesteśmy właścicielem sprzętu i materiałów, pozwala nam podejmować prace interwencyjne. Ten model sprawdza się w szczególności teraz, ponieważ ze względu na zmiany cen, które obserwujemy, mamy sporo oczekiwań od naszych wykonawców odnośnie do waloryzacji cen. Podczas sezonu zimowego 2022/2023 współpracowaliśmy z wykonawcami, którzy zechcieli przy nas pozostać, a całą resztę wykonywaliśmy we własnym zakresie. Oczywiście daleko nam do samowystarczalności, jednak dzięki temu jesteśmy przygotowani na sytuacje kryzysowe. Tutaj jako przykład podam duże ataki śnieżnej zimy. Są to coraz rzadsze zjawiska, trudno do ich obsługi znaleźć wykonawcę. W związku z tym te najcięższe, wirnikowe pługi mamy po prostu u siebie na bazach. Tego typu jednostek mamy w tej chwili kilkanaście i one co roku pracują, ale naprawdę epizodycznie, dlatego ten element obsługujemy sami.
Jak Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich radził sobie w czasach pandemii? Czy panująca sytuacja w kraju oraz ograniczenia, jakie zostały narzucone na jednostki administracyjne, wpłynęły na rozwój prac i inwestycji?
Piotr Miąso: Pandemia wpłynęła na każdą instytucję, w Polsce i nie tylko. Myślę, że była ona pewnym utrudnieniem, jeśli chodzi o organizację pracy, ale poradziliśmy sobie. Zdobyliśmy nowe kompetencje, nauczyliśmy się, że można pracować zdalnie i powiem więcej − wciąż korzystamy z tego rozwiązania. Oczywiście wdrożenie tych informatycznych rozwiązań to aspekty korzystne. Jeśli chodzi o sam wpływ na pracę PZDW, również nie zaobserwowałem jakichś drastycznych spadków w efektywności działania. Otrzymaliśmy jednak wiele sygnałów od rynku, że pandemia miała duży wpływ na firmy wykonawcze, ponieważ pojawiały się absencje w pracy i utrudnienia na rynku dostaw i podwykonawców. Biura miały kłopot z utrzymaniem kadr i terminowym dostarczaniem zamówionych projektów. Pojawiły się opóźnienia w realizacji zadań, ale ich skala była zasadniczo akceptowalna.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...