Pierwszy na świecie obiekt mostowy wykonany z recyklowanych łopat turbin wiatrowych
W materiale przedstawiono pierwszy zrealizowany na świecie obiekt mostowy wykonany z recyklowanych łopat turbin wiatrowych. Obiekt powstał jako wynik współpracy naukowo badawczej Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej z firmą PW Anmet ze Szprotawy.
Energia wiatrowa jest drugim najpopularniejszym odnawialnym źródłem energii (OZE) na świecie, po energii słonecznej. W 2019 roku udział OZE w światowej produkcji energii przekroczył już 33%. Z czego jedną trzecią stanowią elektrownie wiatrowe wykorzystujące wiatr jako źródło naturalnej energii. Standardowy okres eksploatacji turbiny wiatrowej to około 20-25 lat. W każdej turbinie wiatrowej elementy możliwe do powtórnego przetworzenia stanowią wagowo 85-90 %. Największy problem z recyklingiem pojawia się w przypadku łopat wirnika turbiny, które wykonuje się z polimerowych kompozytów włóknistych FRP (ang. fibre-reinforced polymer). Szacuje się, że obecnie na całym świecie w sektorze energetyki wiatrowej jest w użyciu ok. 2,5 mln ton materiałów kompozytowych, umieszczonych głównie w łopatach turbin.
Pierwsza generacja turbin wiatrowych właśnie kończy swoją żywotność i sukcesywnie wymienia się ją na turbiny nowoczesne. Do 2023 r. trzeba będzie wycofać z obiegu ok. 14 tys. łopat, co odpowiada 40-60 tys. ton materiałów kompozytowych [1]. Ponadto, jak szacuje Global Wind Energy Council (GWEC), po 2035...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
inż. Wojciech Wilczyński,
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe AnmetFirma Anmet istnieje na rynku od 25 lat. Przez ten czas wyrobiła sobie markę rzetelnego partnera dla firm z Polski i Niemiec w zakresie dostarczania rozwiązań recyklingowych metali. Od 2019 r. firma rozpoczęła współpracę z GP Renewables w zakresie dalszego rozwoju, wsparcia know-how oraz tworzenia nowych relacji biznesowych, ponadto przy współpracy z partnerem niemieckim stworzyli markę Wings For Living, która zajmuje się promocją oraz dystrybucją architektury ze śmigieł na świat. Współpraca ta została nagrodzona 1. miejscem w konkursie Polsko-Niemieckiej Izby Gospodarczej 2021.
Od 7 lat firma podejmuje się kompleksowych działań w zakresie recyklingu śmigieł – od klasycznie rozumianego końca życia śmigła, czyli momentu demontażu, w tym celu opracowano m.in. własne sposoby bezemisyjnego cięcia śmigieł w terenie. Przedstawiciele firmy są w stanie wycinać precyzyjnie elementy, które następnie poddają ostatecznej obróbce w zakładzie przy pomocy piły zaprojektowanej i zbudowanej w całości przez inżynierów z Anmet. Dostrzegając ogromny potencjał wytrzymałościowy drzemiący w śmigłach, Anmet zdecydował się na produkcję szeroko rozumianych konstrukcji inżynieryjnych, takich jak: kładki, pomosty, bloki geotechniczne czy wiaty i przystanki. Wśród produktów firmy powstałych z recyklingu można także wyróżnić meble zewnętrzne, które z jednej strony charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na warunki środowiskowe, a z drugiej – przedstawiają niezwykły, organiczny design.
W październiku 2021 r. firma zainstalowała pierwszą na świecie kładkę opartą konstrukcyjnie na śmigle turbiny wiatrowej w miejscowości Szprotawa. Kładka została otwarta 5 stycznia 2022 r. Jest to zwieńczenie 3 lat prac i badań. Zarówno kładka, jak i wiele innych konstrukcji i architektury ze śmigieł znajdują się już w ofercie komercyjnej firmy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...