Pierwszy na świecie obiekt mostowy wykonany z recyklowanych łopat turbin wiatrowych
W materiale przedstawiono pierwszy zrealizowany na świecie obiekt mostowy wykonany z recyklowanych łopat turbin wiatrowych. Obiekt powstał jako wynik współpracy naukowo badawczej Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej z firmą PW Anmet ze Szprotawy.
Energia wiatrowa jest drugim najpopularniejszym odnawialnym źródłem energii (OZE) na świecie, po energii słonecznej. W 2019 roku udział OZE w światowej produkcji energii przekroczył już 33%. Z czego jedną trzecią stanowią elektrownie wiatrowe wykorzystujące wiatr jako źródło naturalnej energii. Standardowy okres eksploatacji turbiny wiatrowej to około 20-25 lat. W każdej turbinie wiatrowej elementy możliwe do powtórnego przetworzenia stanowią wagowo 85-90 %. Największy problem z recyklingiem pojawia się w przypadku łopat wirnika turbiny, które wykonuje się z polimerowych kompozytów włóknistych FRP (ang. fibre-reinforced polymer). Szacuje się, że obecnie na całym świecie w sektorze energetyki wiatrowej jest w użyciu ok. 2,5 mln ton materiałów kompozytowych, umieszczonych głównie w łopatach turbin.
Pierwsza generacja turbin wiatrowych właśnie kończy swoją żywotność i sukcesywnie wymienia się ją na turbiny nowoczesne. Do 2023 r. trzeba będzie wycofać z obiegu ok. 14 tys. łopat, co odpowiada 40-60 tys. ton materiałów kompozytowych [1]. Ponadto, jak szacuje Global Wind Energy Council (GWEC), po 2035...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
inż. Wojciech Wilczyński,
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe AnmetFirma Anmet istnieje na rynku od 25 lat. Przez ten czas wyrobiła sobie markę rzetelnego partnera dla firm z Polski i Niemiec w zakresie dostarczania rozwiązań recyklingowych metali. Od 2019 r. firma rozpoczęła współpracę z GP Renewables w zakresie dalszego rozwoju, wsparcia know-how oraz tworzenia nowych relacji biznesowych, ponadto przy współpracy z partnerem niemieckim stworzyli markę Wings For Living, która zajmuje się promocją oraz dystrybucją architektury ze śmigieł na świat. Współpraca ta została nagrodzona 1. miejscem w konkursie Polsko-Niemieckiej Izby Gospodarczej 2021.
Od 7 lat firma podejmuje się kompleksowych działań w zakresie recyklingu śmigieł – od klasycznie rozumianego końca życia śmigła, czyli momentu demontażu, w tym celu opracowano m.in. własne sposoby bezemisyjnego cięcia śmigieł w terenie. Przedstawiciele firmy są w stanie wycinać precyzyjnie elementy, które następnie poddają ostatecznej obróbce w zakładzie przy pomocy piły zaprojektowanej i zbudowanej w całości przez inżynierów z Anmet. Dostrzegając ogromny potencjał wytrzymałościowy drzemiący w śmigłach, Anmet zdecydował się na produkcję szeroko rozumianych konstrukcji inżynieryjnych, takich jak: kładki, pomosty, bloki geotechniczne czy wiaty i przystanki. Wśród produktów firmy powstałych z recyklingu można także wyróżnić meble zewnętrzne, które z jednej strony charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na warunki środowiskowe, a z drugiej – przedstawiają niezwykły, organiczny design.
W październiku 2021 r. firma zainstalowała pierwszą na świecie kładkę opartą konstrukcyjnie na śmigle turbiny wiatrowej w miejscowości Szprotawa. Kładka została otwarta 5 stycznia 2022 r. Jest to zwieńczenie 3 lat prac i badań. Zarówno kładka, jak i wiele innych konstrukcji i architektury ze śmigieł znajdują się już w ofercie komercyjnej firmy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...