Parametry technologiczne betonu wałowanego

W artykule przedstawiono przegląd możliwych zastosowań betonów wałowanych, a także przeanalizowano dostępne wytyczne do ich projektowania. Przedstawiono także wyniki badań laboratoryjnych świeżych mieszanek betonowych zaprojektowanych wg różnych wytycznych. Przeanalizowano wpływ uziarnienia i wilgotności mieszanek na ich parametry technologiczne, takie jak nośność mieszanki betonowej. Nośność mieszanek oceniano za pomocą natychmiastowego wskaźnika nośności IPI.

Wykorzystanie betonu cementowego w budownictwie drogowym jest obecnie powszechną praktyką, w opozycji do nawierzchni bitumicznych. Oba rodzaje materiałów prezentują różne właściwości reologiczne, wytrzymałościowe oraz trwałość, co wpływa na procesy technologiczne budowy, eksploatację nawierzchni, a także jej bieżące utrzymanie. Czas wbudowania nawierzchni oraz komfort i bezpieczeństwo użytkowania są głównymi cechami porównywanymi przez zwolenników obu technologii w celu zoptymalizowania przebudowy dróg oraz budowy nowych sieci komunikacyjnych.

Technologia betonu wałowanego (ang. roller-compacted concrete) łączy zalety nawierzchni podatnych oraz sztywnych, prezentując krótki proces zabudowy charakterystyczny dla nawierzchni bitumicznej oraz wysoką wytrzymałość i odporność na koleinowanie standardowej nawierzchni z betonu cementowego. Początki betonu wałowanego sięgają pierwszej połowy XX w., jego zastosowanie było badane w USA, Kanadzie oraz Szwecji [1-4].

MAU_3_23_Adrian_Ciolczyk_BETON_WALOWANy_PARAMETRY_RYS_1Rys. 1. Możliwości...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.