Reklama

Wyszukaj w serwisie

Odporność na działanie wody i mrozu mieszanek SMA z dodatkiem włókien bazaltowych – cz. I

W materiale przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań określających wpływ zawartości dodatku w postaci włókien bazaltowych na właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej typu SMA. Badania wytrzymałości na rozciąganie pośrednie oraz oceny wrażliwości na działanie wody i mrozu zostały przeprowadzone na mieszankach mineralno-asfaltowych z dodatkiem włókien.

Modyfikowanie dodatkami mieszanki mineralno-asfaltowej jest najczęściej stosowanym podejściem do poprawy trwałości i wydajności eksploatacyjnej nawierzchni drogowej, kiedy nie spełnia ona wymagań dotyczących struktury, obciążenia ruchem czy odporności na agresywne wpływy czynników atmosferycznych [3, 4]. Przyjmuje się, że pojedynczy dodatek nie może poprawić wszystkich właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych w tym samym czasie [1].

Jedynym z rodzajów modyfikacji mieszanek mineralno-asfaltowych jest użycie dodatku w postaci włókien. Tworzą one swoiste zbrojenie, m.in. w mieszance mineralno-asfaltowej, natomiast w kompozytach budowlanych pełnią funkcję elementu nośnego tego materiału [2]. Pierwsze próby zastosowania zbrojenia w nawierzchni asfaltowej podjęto w latach 50. XX w. i dotyczyły one zastosowania siatek drucianych do wzmocnienia warstw nawierzchni, a później również bawełnianych mat będących odpowiednikiem dzisiejszej geowłókniny [6, 7].

[...]
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.