Obiekty mostowe w technologii nasuwania podłużnego
W ramach realizacji zadania IV drogi ekspresowej S3. Prowadzonej od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy powstało pięć obiektów mostowych w technologii nasuwania podłużnego. Łączna długość wszystkich obiektów nasuwanych to 2,7 km. Wbudowane zostanie łącznie 80 000 m3 betonu oraz 16 000 t stali zbrojeniowej i sprężającej. Na wszystkich obiektach nasuwanych zaprojektowano ekrany przeciwolśnieniowe oraz akustyczne − łącznie 19 000 m2.
Zadanie IV od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy powstaje w ramach inwestycji S3 Legnica (A4)–Lubawka. Odcinek Bolków–granica państwa o długości około 15,31 km. Inwestorem zadania jest GDDKiA oddział w Warszawie. Budowany odcinek drogi ekspresowej S3 jest zlokalizowany na terenie województwa dolnośląskiego. Przebiega przez tereny powiatu kamiennogórskiego i obszary administracyjne gmin Kamienna Góra, Lubawka. A także miasta Kamienna Góra i Lubawka do granicy z Republiką Czeską w Lubawce. Projektowana droga ekspresowa S3 w przeważającej części swej długości przebiega przez tereny zielone (tereny łąk i zieleni niskiej). A także przez otwarte tereny rolnicze (tereny upraw i produkcji rolnej), z dala od większych kompleksów leśnych.
W zdecydowanej większości zagospodarowanie terenu stanowią wielkopowierzchniowe pola orne, ze strukturami wzbogacającymi krajobraz rolniczy, sprzyjającymi utrzymaniu różnorodności biologicznej (takie jak miedze, drogi polne, zadrzewienia i zakrzaczenia śródpolne, płaty nieużytkowanej roślinności, oczka wodne itp.). Ponadto projektowany odcinek drogi ekspresowej S3 znajduje się na terenie górskim charakteryzującym się znacznym zróżnicowaniem wysokościowym terenu.
Obiekty inżynierskie
Poza przebudową istniejącego układu drog...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Michał Lizoń
Kierownik robót mostowychObecnie prace przy wykonywaniu ustrojów nośnych są prowadzone w cyklu tygodniowym na wszystkich pięciu obiektach budowanych w technologii nasuwania podłużnego. Oznacza to wykonywanie łącznie 10 segmentów, każdy o długości ok. 30 m tygodniowo. Technologia ta polega na wytwarzaniu segmentów konstrukcji w stacjonarnej wytwórni położonej za przyczółkiem i sukcesywnym wysuwaniu ich nad przeszkodę. Pozwala to na powtarzalne wytwarzanie elementów konstrukcji, ale wymaga zachowania wysokiego rygoru technologicznego. Betonowanie każdego segmentu odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym etapie są wykonywane: płyta dolna i środnik skrzynki. Zbrojenie tego etapu jest wcześniej prefabrykowane na stanowisku zbrojarskim, a następnie wciągane na deskowanie na stanowisku wytwórczym. W drugim etapie betonowana jest płyta pomostu. Kiedy beton osiągnie odpowiednią wytrzymałość na ściskanie, sprężane są kable wewnętrzne, deskowanie zewnętrzne jest opuszczane na siłownikach, a następnie segment jest wysuwany z wytwórni. Ustrój jest podnoszony na podporze trakcyjnej przez hydrauliczne urządzenie przesuwająco-kroczące. Na każdej kolejnej podporze znajdują się łożyska ślizgowe. Pomiędzy blachę łożyska a ustrój nośny podkładane są płyty teflonowe, tzw. padki, które umożliwiają przesuwanie się konstrukcji betonowej. Położenie konstrukcji na filarach jest kontrolowane poprzez znajdujące się na nich prowadzenia boczne. Nasuwanie odbywa się z szybkością ok. 6 m/h. Zastosowanie technologii nasuwania podłużnego niesie za sobą wiele korzyści: roboty związane ze zbrojeniem, szalowaniem oraz betonowaniem segmentów odbywają się w jednym miejscu; ograniczenie liczby deskowań do wykonania długiego ustroju nośnego; skrócenie czasu realizacji.
Justyna Dubaj
Kierownik robót mostowychNa budowie S3 Kamienna Góra–Lubawka jest wykonywanych jednocześnie pięć obiektów w technologii nasuwania podłużnego. Stanowi to ogromne wyzwanie, począwszy od etapu przygotowania produkcji. Do wykonywania jednocześnie 10 jezdni ustrojów nośnych musieliśmy, m.in. wynająć i adaptować 10 awanbeków dostosowanych do zaprojektowanych długości przęseł, zapewnić 10 niezależnych urządzeń hydraulicznych do nasuwania wraz z osprzętem. Dla każdego z obiektów został opracowany projekt technologiczny z wykorzystaniem dostępnego asortymentu sprzętowego. Prace przy wykonywaniu posadowienia obiektów nasuwanych rozpoczęły się w listopadzie 2020 roku. Następnie zaczęło się wykonywanie fundamentów i podpór. Zostało przygotowanych 10 stanowisk wytwórczych wraz z rusztem z profili stalowych opuszczanych hydraulicznie i kompletnym deskowaniem do wykonania segmentów ustroju nośnego. Za każdą wytwórnią powstało stanowisko do prefabrykacji zbrojenia. Transport pionowy i poziomy zapewnia 10 żurawi wieżowych. Równoległa realizacja tych obiektów to duże wyzwanie logistyczne. W 10 segmentów ustrojów nośnych wbudowane jest tygodniowo 1300 m3 betonu, 300 t stali zbrojeniowej oraz 50 t stali sprężającej. Prace na tych wiaduktach są wykonywane przez 300 osób. Dostawy mieszanki betonowej realizowane są przez dwa węzły betoniarskie, a dostawy stali zbrojeniowej realizowane są przez siedem wytwórni. Sam proces nasuwania podłużnego na pierwszym z obiektów rozpoczął się w maju 2021 roku, jego zakończenie na tym wiadukcie jest przewidziane na październik 2021 roku. Zakończenie etapu nasuwania ustroju nośnego na ostatnim z obiektów jest planowane na styczeń 2022 roku. Następnie rozpoczną się prace związane z wymianą łożysk, sprężeniem zewnętrznym ustrojów skrzynkowych oraz prace wykończeniowe.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...