Nawierzchnie na obiektach mostowych

Drogowe obiekty inżynierskie, a przede wszystkim obiekty mostowe, stanowią newralgiczne punkty sieci dróg publicznych. Budowa obiektu inżynierskiego gwarantuje utrzymanie ciągłości tras komunikacyjnych oraz stanowi dla administracji drogowej inwestycję długoterminową, w związku z tym wymaga znacznych nakładów finansowych.

Optymalizacja procesu realizacji inwestycji polega nie tylko na określeniu bezpośrednich wydatków związanych ze wznoszeniem obiektu, ale również na szczegółowej analizie cyklu życia. Która z uwzględnia koszty prowadzenia działań utrzymaniowych w całym okresie eksploatacji. Główny nacisk w tym procesie nakłada się na dobór rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych. Takich, które w dłuższej perspektywie czasowej ograniczą administracji drogowej prowadzenie czasochłonnych i kosztownych działań remontowych.

Nawierzchnie mostowe

Podstawowe zadania nawierzchni na obiekcie mostowym, to również ochrona obiektu przed niszczącym działaniem wody i środków odladzających. Wymagania wobec nawierzchni na obiektach mostowych zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie [7].

Charakter pracy nawierzchni mostowych jest inny niż typowej nawierzchni drogowej na podłożu gruntowym. Podobnie jak nawierzchnie podatne na podłożu gruntowym, nawierzchnie na mostach podlegają obciążeniu pochodzącemu od ruchu pojazdów oraz od czynników klimatycznych. Jednak specyfika występujących obciążeń w przypadku nawierzchni mostowych jest wyższa niż w przypadku nawierzchni drogowej, w związku z tym na mostach dochodzi do szczególnych warunków obciążenia. Są to m.in. duże amplitudy temperatury, drgania obie...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.