Reklama

Most w Kurowie – przykład realizacji mostu extradosed

Prace budowlane na rozbudowie drogi krajowej DK75. A dokładnie w Kurowie, koło Nowego Sącza – na odcinku od km 55+625,00 do km 57+478,00 o długości 1853 m, wraz z budową mostu przez rzekę Dunajec – rozpoczęły się w lipcu 2019 r. [1] 25 października 2021 r. most otwarto dla ruchu. Całkowita wartość kontraktu to kwota przekraczająca wartość 189 mln zł.

Mosty typu extradosed (ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączą ideę konstrukcji podwieszanej oraz belkowej sprężonej. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią funkcję tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do ok. 200 m. Dzięki temu takie mosty są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe, jednak bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.

Most w Kurowie jest trzecim mostem typu extradosed w Polsce – po Kwidzyniu i Ostródzie. Ma 602 m długości i 17,18 m szerokości. Trzy pylony wznoszą się na wysokość 33,5 m. Na każdy pylon przypada 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Obiekt posiada cztery przęsła, a odległości między nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m [1].

Wymagania kontraktowe:
  • klasa betonu: C 60/75 – 13 000m3,
  • klasy ekspozycji: XC4, XD1, XF4,
  • mrozoodporność: F150 po 56 dniach,
  • wytrzymałość wczesna: po 36 godz. min. 45 MPa,
  • wytrzymałość R56d – 79 MPa,
  • konsystencja S4 podczas wbudowania mieszanki na budowie,
  • zawartość powietrza w świeżej mieszance betonowej: średnio 4,5%,
  • dodatkowo: niska lepkość, łatwość pompowania mieszanki oraz długi czas utrzymania konsystencji [2].

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.