Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Ocena bezpieczeństwa konstrukcji

W materiale przedstawiono ogólny opis konstrukcji części podwieszonej Mostu Uniwersyteckiego nad rzeką Brdą w Bydgoszczy. Przedstawiono również sprawozdanie z prac eksperckich dotyczących oceny nośności konstrukcji. W wyniku badań i analiz Most Uniwersytecki został uznany za niebezpieczny dla użytkowników i wyłączony z eksploatacji. Obecnie trwają prace mające na celu przywrócenie konstrukcji do użytkowania. W artykule przedstawiono główne przesłanki, które zadecydowały o wszczęciu procedury naprawczej.

Most Uniwersytecki jest elementem nowej trasy drogowej łączącej brzegi rzeki Brdy w centrum Bydgoszczy (fot. 1). Projektantem trasy jest Transprojekt Gdański, wykonawcą konsorcjum firm Mosty Łódź SA i Gotowski Sp. z o.o. Autorką projektu trasy jest mgr inż. Joanna Bała-Żółtowska. Autorem projektu mostu jest mgr inż. Tadeusz Stefanowski. Budowę rozpoczęto w 2010 roku. Trasę oddano do użytkowania 30.11.2013 r.

Przeprawa mostowa składa się z dwóch zasadniczych typów konstrukcji [1]. Estakady dojazdowe z dwóch stron zaprojektowano i wykonano jako żelbetowe, sprężone. Część nurtową stanowi most podwieszony o konstrukcji stalowej ze współpracującą płytą żelbetową. Tematem artykułu jest podwieszony most M2 w ciągu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy (rys. 1). Schemat statyczny mostu to belka ciągła, podwieszona do pylonu, o rozpiętościach 110 m + 90 m. Przekrój poprzeczny stanowi układ zespolony: żelbetowa płyta z betonu B60 oparta na ruszcie z belek stalowych. Przęsła i pylony zaprojektowano i wykonano ze stali S420 M. Liny podwieszenia zaprojektowano o zróżnicowanym przekroju od 72 do 109 splotów 7-drutowych ze stali Y1860. Sploty umieszczono w osłonie z HDPE. Wanty zakotwiono z jednej strony w stalowych zakotwieniach wykonanych z boku dźwigarów pomostu, a z drugiej strony w pylonie. Dostawcą i wykonawcą podwieszenia była firma BBR Polska.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.