Most przez rzekę Dunajec w Kurowie
25 października 2021 r. w miejscowości Kurów, koło Nowego Sącza, oddano do użytku nowy most umiejscowiony w km 56+162,49 DK75. Inwestycja została zrealizowana w niecałe 2,5 roku. Most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed.
W ramach kontraktu „Budowa mostu przez rzekę Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75” powstał nowy most przez rzekę Dunajec. Mierzy on ok. 600 m. W ramach inwestycji rozebrano także istniejący obiekt mostowy oraz zagospodarowanie istniejących dojazdów do niego. Wykonano również punkt widokowy w miejscu północnego przyczółka (od strony Brzeska) istniejącego mostu.
Obiekt posiada klasę obciążenia A wg normy PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia. Ponadto zgodnie z wymogiem Rozporządzenia nr 735 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 63, poz. 735, z 3 sierpnia 2000 r.), pomost obiektu sprawdza się na obciążenie pojazdem specjalnym klasy 150 wg umowy standaryzacyjnej NATO (STANAG 2021) ze współczynnikiem obciążenia γf = 1,35. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Krakowie, a wykonawcą konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. (lider) wraz z firmą Hódút Kft (partner). Wartość całkowita kontraktu wynosi 189 096 206,12 zł. Do wykonania obiektu zastosowano:
- beton ustroju nośnego klasy C60/75;
- stal zbrojeniową o fyk = 500 MPa; klasie ciągliwości C, spajalną, do obciążeń wielokrotnie zmiennych;
- stal sprężającą odmiany 2 (Rvk = 1860 MPa);
- stal konstrukcyjną S355 J2.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wojciech Haręzga, Inżynier Kontraktu
Budowa mostu na rzece Dunajec w technologii extradosed była dla naszej firmy dużym wyzwaniem. Inwestycja wymagała zastosowania niestandardowych rozwiązań oraz współpracy specjalistów z wielu dziedzin. Największym wyzwaniem realizacyjnym było prowadzenie prac na terenie zalewowym rzeki Dunajec. W celu zminimalizowania wpływu górskiej rzeki na prowadzenie robót prace rozpoczęto od wyniesienia dróg technologicznych 0,5 m ponad poziom terenu – zapewniło to bezpieczny i sprawny transport sprzętu i materiałów w miejsce ich wbudowania. Prace na kontrakcie rozpoczęto od wzmocnienia podłoża za pomocą pali DSM oraz kolumn betonowych. Następnie przystąpiono do wykonywania stanowiska do nasuwania podłużnego, które zlokalizowano w miejscu maksymalnie oddalonym od rzeki. Dodatkowo było ono oddzielone od rzeki wałem ziemnym, który podczas jesiennych czy wiosennych powodzi był zamykany. W wyniku tych działań stanowisko nasuwcze nigdy nie zostało zalane wodą i proces budowy mógł przebiegać sprawnie. Prace zasadnicze rozpoczęto od wykonania pięciu podpór stałych oraz dziesięciu podpór technologicznych. Następnie przystąpiono do wykonania wytwórni segmentów zlokalizowanej za przyczółkiem E, wykonania stanowiska trakcyjnego na przyczółku E, ustawienia łożysk nasuwczych na podporach stałych i technologicznych oraz montażu awanbeka. W następnej kolejności wykonywano zbrojenie, betonowanie, sprężanie i nasuwanie każdego z 22 segmentów, na które został podzielony obiekt. W dalszej kolejności wykonane zostały pylony, po czym przystąpiono do podwieszenia obiektu i sprężenia kabli zewnętrznych. W kolejnym etapie możliwy był demontaż podpór tymczasowych, a następnie wykonanie wyposażenia obiektu i regulacja sił w podwieszeniu. Firma EKSAMETR Sp. z o.o., która pełniła na tej inwestycji funkcję Konsultanta, zapewniła profesjonalny zespół inżynierów, specjalistów i asystentów różnych branż. Dzięki bardzo dobrej współpracy z Zamawiającym i Wykonawcą oraz dzięki zaangażowaniu wszystkich osób biorących udział w realizacji inwestycji ze strony Inżyniera, wszelkie problemy i trudności realizacyjne były rozwiązywane sprawnie i terminowo. Przełożyło się to na realizację robót zgodnie z harmonogramem.Maciej Olejarczyk, Główny Projektant mostu w Kurowie i Dyrektor Biura Projektowego Sweco Polska w Krakowie
Minęło ponad 5 lat od momentu, kiedy podpisaliśmy umowę i przystąpiliśmy do prac nad projektem mostu typu extradosed nad rzeką Dunajec w Kurowie – jest on nie tylko jednym z najdłuższych mostów tego typu w Polsce i Europie, ale również jednym z najciekawszych projektów mostowych zrealizowanych dotychczas w krakowskim biurze Sweco Polska. Trzeba podkreślić, że mosty extradosed o tak dużych rozpiętościach to wyzwanie techniczne nawet dla najbardziej doświadczonego zespołu projektantów. Dodatkowo nasza konstrukcja była realizowana na terenie zalewowym zbiornika Rożnowskiego przy występującym sezonowo zmiennym poziomie wód i w skomplikowanych warunkach gruntowych fliszu karpackiego, co jeszcze bardziej wpłynęło na podniesienie stopnia trudności zadania. Należą się więc ogromne wyrazy uznania dla wszystkich inżynierów zaangażowanych w przygotowanie tego projektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...