Most im. J. Piłsudskiego w Toruniu – opis rozbudowy
Most im. J. Piłsudskiego łączy dwa brzegi Wisły w centrum Torunia. 27 grudnia 2019 r. ogłoszony został przetarg na rozbudowę i poszerzenie obiektu. W połowie kwietnia rozpoczęła się modernizacja obiektu polegająca m.in. na poszerzeniu go.
Most im. J. Piłsudskiego przeszedł ostatni remont w 1992 r. – dotyczył on nawierzchni. Od tamtego czasu MZD prowadził bieżące naprawy i konserwację. W latach 2002-2004 konstrukcja została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana. Nie uchroniło to jednak obiektu przed niszczeniem, dlatego w grudniu 2019 r. został ogłoszony przetarg na remont obiektu. 24.03.2020 r. podpisano umowę z wykonawcą modernizacji – konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (lider) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (partner). Wykonawca ma 20 miesięcy na zrealizowanie zadania. Autorem projektu przebudowy jest Pont-Projekt.
Stan przed remontem
Obiekt składa się z ośmiu wolnopodpartych przęseł stalowych, nitowanych, o historycznym charakterze. Mają one rozpiętości 78 i 130 m. Krótsze mają kształt prostokątny, a dłuższe paraboli. Dźwigary kratowe powiązane są ze sobą rusztem stalowym z poprzecznic i podłużnic leżących w poziomie pasa dolnego. Usztywnienie przestrzenne konstrukcji stalowej przęseł stanowią podporowe ramy portalowe oraz górne i dolne stężenia wiatrowe. Na poprzecznicach opierają się podłużnice, na których wykonano żelbetową płytę pomostu jezdni drogowej. Od zewnętrznej strony każdego dźwigara kratowego wykonano wsporniki stalowe, na których opiera się żelbetowa płyta pod chodniki dla pieszych.
Żelbetowa płyta pomostu oparta na stalowym ruszcie pomostu pracuje jako pasmo płytowe o rozpiętości ok. 1,5 m oparte na belkach podłu...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Istotą rozbudowy i remontu istniejącego mostu przez Wisłę jest poszerzenie chodników usytuowanych na zewnętrznych wspornikach o ścieżki rowerowe. W zakresie prac remontowych jest odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz naprawa i wymiana wyposażenia mostu. Most z uwagi na swój wiek – 110 lat – posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe remontu i rozbudowy są dostosowane do charakteru obiektu. Prace prowadzone są z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem robót. Dotychczas z zasadniczego zakresu robót wykonano: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej od poziomu jezdni w górę na sześciu z ośmiu przęseł mostu. Na całej długości przeprawy rozebrano nawierzchnię (poprzez frezowanie) oraz wykonano reprofilację płyty ustroju nośnego na 1/3 szerokości mostu – pas ruchu w kier. al. Armii Krajowej, na trzech przęsłach ułożono warstwę asfaltu lanego. W części chodnikowej zdemontowano nawierzchnie, balustrady oraz odcięto wsporniki (końcowe 30 cm) od strony wody dolnej na wszystkich przęsłach. Obecnie trwają prace związane z montażem nowych elementów konstrukcji stalowej wsporników chodnikowych, renowacją starych balustrad oraz prace w rejonie przyczółków polegające na wykonaniu nowych płyt przejściowych. W najbliższych tygodniach planujemy zakończyć roboty antykorozyjne dla górnej strefy konstrukcji, ułożyć asfalt lany na 1/3 szerokości mostu pozostałych pięciu przęseł mostu, przełożyć instalacje SN, a także rozpocząć prace związane z wykonaniem nowego zabezpieczenia antykorozyjnego dolnej strefy konstrukcji obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II Konferencja Mostowa
5-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...