Most im. J. Piłsudskiego w Toruniu – opis rozbudowy

Most im. J. Piłsudskiego łączy dwa brzegi Wisły w centrum Torunia. 27 grudnia 2019 r. ogłoszony został przetarg na rozbudowę i poszerzenie obiektu. W połowie kwietnia rozpoczęła się modernizacja obiektu polegająca m.in. na poszerzeniu go.

Most im. J. Piłsudskiego przeszedł ostatni remont w 1992 r. – dotyczył on nawierzchni. Od tamtego czasu MZD prowadził bieżące naprawy i konserwację. W latach 2002-2004 konstrukcja została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana. Nie uchroniło to jednak obiektu przed niszczeniem, dlatego w grudniu 2019 r. został ogłoszony przetarg na remont obiektu. 24.03.2020 r. podpisano umowę z wykonawcą modernizacji – konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (lider) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (partner). Wykonawca ma 20 miesięcy na zrealizowanie zadania. Autorem projektu przebudowy jest Pont-Projekt.

Stan przed remontem

Obiekt składa się z ośmiu wolnopodpartych przęseł stalowych, nitowanych, o historycznym charakterze. Mają one rozpiętości 78 i 130 m. Krótsze mają kształt prostokątny, a dłuższe paraboli. Dźwigary kratowe powiązane są ze sobą rusztem stalowym z poprzecznic i podłużnic leżących w poziomie pasa dolnego. Usztywnienie przestrzenne konstrukcji stalowej przęseł stanowią podporowe ramy portalowe oraz górne i dolne stężenia wiatrowe. Na poprzecznicach opierają się podłużnice, na których wykonano żelbetową płytę pomostu jezdni drogowej. Od zewnętrznej strony każdego dźwigara kratowego wykonano wsporniki stalowe, na których opiera się żelbetowa płyta pod chodniki dla pieszych.

Żelbetowa płyta pomostu oparta na stalowym ruszcie pomostu pracuje jako pasmo płytowe o rozpiętości ok. 1,5 m oparte na belkach podłu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Istotą rozbudowy i remontu istniejącego mostu przez Wisłę jest poszerzenie chodników usytuowanych na zewnętrznych wspornikach o ścieżki rowerowe. W zakresie prac remontowych jest odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz naprawa i wymiana wyposażenia mostu. Most z uwagi na swój wiek – 110 lat – posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe remontu i rozbudowy są dostosowane do charakteru obiektu. Prace prowadzone są z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem robót. Dotychczas z zasadniczego zakresu robót wykonano: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej od poziomu jezdni w górę na sześciu z ośmiu przęseł mostu. Na całej długości przeprawy rozebrano nawierzchnię (poprzez frezowanie) oraz wykonano reprofilację płyty ustroju nośnego na 1/3 szerokości mostu – pas ruchu w kier. al. Armii Krajowej, na trzech przęsłach ułożono warstwę asfaltu lanego. W części chodnikowej zdemontowano nawierzchnie, balustrady oraz odcięto wsporniki (końcowe 30 cm) od strony wody dolnej na wszystkich przęsłach. Obecnie trwają prace związane z montażem nowych elementów konstrukcji stalowej wsporników chodnikowych, renowacją starych balustrad oraz prace w rejonie przyczółków polegające na wykonaniu nowych płyt przejściowych. W najbliższych tygodniach planujemy zakończyć roboty antykorozyjne dla górnej strefy konstrukcji, ułożyć asfalt lany na 1/3 szerokości mostu pozostałych pięciu przęseł mostu, przełożyć instalacje SN, a także rozpocząć prace związane z wykonaniem nowego zabezpieczenia antykorozyjnego dolnej strefy konstrukcji obiektu.

Jarosław Łukasiewicz, kierownik budowy, Intop Warszawa

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.