Michel Virlogeux Doktorem Honoris Causa Politechniki Wrocławskiej
W okresie kariery zawodowej był projektantem lub konsultantem wielu mostów we Francji i poza jej granicami. W szczególności do jego najważniejszych dzieł można zaliczyć:
- wiadukt Millau we Francji, wieloprzęsłowy obiekt podwieszony będący symbolem inżynierii francuskiej,
- Golden Horn Metro Crossing w Stambule, w Turcji, most podwieszony o wyjątkowej urodzie,
- Yavuz Sultan Selim Bridge w Turcji, most hybrydowy (wisząco-wantowy) przez Bosfor w Stambule,
- wiadukt w Avignon przez Rhône dla kolei wielkiej prędkości – most o niespotykanym ukształtowaniu,
- most Normandy przez Sekwanę, w chwili budowy największy most podwieszony na świecie.
- most Térénez we Francji, obiekt podwieszony o nietypowym ukształtowaniu i wiele innych.
Ponadto był konsultantem lub niezależnym sprawdzającym przy obiektach: Stonecutters Bridge w Hong Kongu, Sutong Bridge w Chinach, Rion-Antirion w Grecji, Vasco da Gama w Lizbonie i wielu innych.
W latach 1974–1997 był Sekretarzem Generalnym i Wykonawczym Vice-prezydentem Association Français Pour la Construction. W roku 1996 zotał Prezydentem Federation Internationale de la Précontrainte, a po zjednoczeniu z Comite Euro-international du Beton został Honorowym Prezydentem fib (International Federation of Structural Concrete).
Ponad to jest członkiem wielu stowarzyszeń naukowych i technicznych, jak np.:
- – Comite des Applocations de l’Académie des Sciences (CADAS), Francja,
- Indian National Academy of Engineering, Indie,
- Royal Academy of Engineering, Wielka Brytania,
- Royal Society of Arts, Wielka Brytania,
- i innych.
Za swoje osiągnięcia otrzymał szereg nagród, m.in. w 1983 roku nagrodę IABSE (International Association for Bridge and Structural Engineering), w roku 1999 Medal Gustava Magnela oraz Medal Fritza Leonharda. Są to prestiżowe i wysoko cenione nagrody w środowisku inżynierów mostowych.
Od 1989 jest kawalerem i oficerem (2000) l’Ordre National du Mérite, a od 2005 kawalerem i oficerem (2016) la Légion d’Honneur.
Właściwie wszystkie wymienione wyżej mosty otrzymały nagrody międzynarodowych organizacji inżynierskich, tj. IABSE czy fib.
Kandydat gościł trzykrotnie (2010, 2013 i 2021) na Politechnice Wrocławskiej wygłaszając kluczowe referaty podczas obrad seminarium naukowo-technicznego Wrocławskie Dni Mostowe. Współpracuje z polskim środowiskiem inżynierów mostowych konsultując nietypowe projekty mostów, np. wiadukt w ciągu A1 w Milówce czy aktualnie projektowany drogowy most typu extradosed przez Wartę w Kostrzyniu.
przeczytaj również: Rozbudowa wiaduktu w Swarzędzu
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Zasada działania georadaru Georadar (ang. ground penetrating radar – GPR) wykorzystuje zasadę transmisji i odbicia fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości w zakresie od 10 MHz do 2,6 GHz, która umożliwia mapowanie (lokalizację) obiektów znajdujących się na pewnej głębokości w stosunku do powierzchni ziemi (rys. 1). Oprócz samego wykrycia obiektów znajdujących się pod ziemią georadar pozwala także na oszacowanie głębokości elementu lub pustki, co jest przydatne w trakcie robót budow...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Zasady stosowania sygnalizacji Sygnalizacja świetlna jest stosowana w robotach drogowych wtedy, gdy te roboty będą prowadzone na odcinku przez dłuższy czas, a ograniczenia w ruchu spowodowane zawężeniem będą powodować znaczne utrudnienia w ruchu, które są najczęściej odczuwalne przez powstawanie znacznych kolejek pojazdów, które przedkładają się na straty czasu pojazdów oczekujących na przejazd przez odcinek zawężony (rys. 1). Zgodnie z [3] stosowanie sygnalizacji dla ruchu wahadłowego jest k...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Opolskie W województwie opolskim wiele istotnych zmian miało miejsce w układzie komunikacyjnym, głównie dzięki budowie nowych obwodnic i rozbudowie istniejącej sieci dróg. W 2023 r. kierowcy mogli korzystać z nowo oddanej obwodnicy Olesna w ciągu S11. Do użytku oddano też obwodnicę Praszki w ciągu DK45. Trwały też prace przygotowawcze oraz przetargi na kolejne odcinki dróg, m.in. rozbudowa drogi S11, obwodnice Brzegu, Prudnika, Sidziny i Lędzin. W 2023 r. zakończono prace przy rozbudowie kilk...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...