Michel Virlogeux Doktorem Honoris Causa Politechniki Wrocławskiej
W ramach obchodów Święta Politechniki Wrocławskiej w dniu 15 listopada odbyła się uroczystość nadania tytułu Doktora Honoris Causa profesorowi Michelowi Virlogeux, wybitnemu specjaliście z zakresu inżynierii mostowej, projektantowi ikonicznych mostów przełomu XX i XXI wieku.

Uroczystość nadania tytułu, od lewej: Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. Arkadiusz Wójs, prof. Michel Virlogeux oraz prof. Jan Biliszczuk
Uchwałę o nadaniu godności doktora honoris causa senat Politechniki Wrocławskiej podjął na wniosek profesorów tej uczelni: Jana Biliszczuka, Jana Bienia, Wojciecha Lorenca, Dariusza Łydżby i Cezarego Madryasa po zasiągnięciu opinii:
- Profesora Geörgy Balázs`a z Uniwersytetu Techniczno-Ekonomicznego w Budapeszcie,
- Senatu Politechniki Warszawskiej – opiniodawca profesor Wojciech Radomski,
- Senatu Politechniki Krakowskiej – opiniodawca profesor Kazimierz Flaga.
Niżej podano fragment uchwały senatu:
„Nadanie tej najwyższej godności naszej uczelni następuje w uznaniu wybitnych osiągnięć Pana profesora Michela Virlogeux w dziedzinie inżynierii mostowej, w tym opracowanie podstaw naukowych projektowania mostów podwieszonych oraz uznaniu zasług dla Politechniki Wrocławskiej”.
Uroczystość nadania godności Doktora Honoris Causa przebiegała zgodnie ze zwyczajem akademickim. Rektor Politechniki Wrocławskiej odczytał uchwałę senatu a profesor Jan Biliszczuk wygłosiła laudację i odczytał łacińską formułę nadania godności Doktora Honoris Causa. Po odebraniu dyplomu profesor Michel Virlogeux wygłosił okolicznościowy wykład w którym przedstawił „Własną filozofię projektowania mostów”. Uroczystość zakończyło odsłonięcie nazwiska nowego Doktora Honoris Causa na Tablicy zawierającej nazwiska uprzednio wyróżnionych.
Sylwetka i dorobek profesora Michela Virlogeux
Michel Virlogeux urodził się 7 lipca 1946 roku w Vichy, we Francji. W roku 1967 ukończył École Polytechnique w Palaiseau pod Paryżem, a w roku 1970 École Nationale des Ponts et Chaussées.
Stopień doktora nauk technicznych w dziedzinie inżynierii uzyskał na Pierre et Marie Curie University w Paryżu w 1973 roku, a Doktorat Honoris Causa otrzymał na Loughborough University (Wielka Brytania) w 2009 roku i na Politechnice Wrocławskiej w 2022 roku.
W latach 1978–1994 pracował na stanowisku profesora (ekspert w dziedzinie analizy konstrukcji) w École Nationale des Ponts et Chaussées, w latach 1973–1993 jako wykładowca wiedzy o konstrukcjach mostowych w École Spéciale des Travaux Publics oraz w latach 1985–2006 jako ekspert konstrukcji betonowych w Cetre des Hautes Etudes de la Construction. Od 2008 roku pracuje na stanowisku profesora z dziedziny mostownictwa w École Nationale des Ponts et Chaussées.
Obok kariery akademickiej i naukowej pracował jako ekspert między innymi dla Firmy SETRA (1970 – 1994) i dla francuskiej administracji drogowej, gdzie w roku 1980 został kierownikiem sekcji mostów betonowych, a w 1987 sekcji dużych mostów.
Obecnie pracuje jako niezależny ekspert z zakresu inżynierii mostowej konsultując projekty ważnych przepraw mostowych na całym świecie. Zdobyte doświadczenie zaowocowało wkładem w rozwój teorii i technologii betonu sprężonego, mostów podwieszonych i zespolonych.
Działalność naukowa Kandydata jest ściśle związana z inżynierią lądową i praktycznymi zastosowaniami w budownictwie mostowym. Jego prace dotyczą głównie:
- mechaniki i kształtowania mostów podwieszonych różnych typów oraz mostów typu extradosed,
- projektowania i technologii budowy dużych mostów z betonu sprężonego.
W swoich pracach propaguje kształtowanie mostów zgodnie z „przepływem sił”, co skutkuje tym, że w wyniku stosowania tej zasady powstają konstrukcje proste i eleganckie, np. wiadukt Millau. Drugim ważnym aspektem wynikającym z jego prac jest powiązanie racjonalnego kształtowania z technologią budowy, co prowadzi do minimalizacji kosztów wielkich inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych
Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania. Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kole...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferen...

30. Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2023
W dniach 15-17 marca, w EXPO XXI w Warszawie, odbyły się 30. Międzynar...

„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów ‒ przykłady”
1-3 marca 2023 r. w Krakowie w hotelu Novotel Kraków City West odbyło się szkolenie „Proj...

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...