Wyszukaj w serwisie

Metody oceny stanu technicznego jezdni drogowych

W artykule omówiono metody oceny stanu technicznego nawierzchni drogowych, opisano etapy badań (od wstępnych, przez systematyczne, po szczegółowe) oraz przedstawiono stosowane urządzenia pomiarowe do oceny równości, szorstkości, nośności i uszkodzeń jezdni. Zostały również opisane nowoczesne systemy szybkiego monitorowania stanu dróg, takie jak profilometry APL oraz urządzenia typu GERPHO, GYROS i CAME ROUTE, które umożliwiają obiektywną i systematyczną diagnostykę nawierzchni oraz planowanie prac utrzymaniowych.

Wydajność metod oceny stanu sieci drogowej (fot. 1) zależy od zakresu prowadzonych badań oraz ilości gromadzonych informacji. Dysponowanie rzetelnymi danymi, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym, jest niezbędne do racjonalnego zarządzania utrzymaniem dróg. Technika monitorowania zmian stanu sieci drogowej powinna zapewniać obiektywność ocen w trakcie obserwacji całej drogi lub sieci dróg. Uzyskane informacje nie powinny być uzależnione od osoby prowadzącej obserwacje, a częstotliwość pomiarów powinna uwzględniać zmiany w konstrukcji nawierzchni wzdłuż trasy oraz czasowe wahania badanych parametrów. W procesie gromadzenia danych o stanie sieci drogowej wyróżnia się trzy fazy: badania początkowe (zerowe), systematyczne monitorowanie stanu nawierzchni w czasie oraz badania końcowe [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.