Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
Odwołując się do Pańskich doświadczeń zawodowych, może Pan określić, czy podejście do stabilizacji i wzmacniania gruntów na świecie różni się od tego w naszym kraju?
Maciej Pustułka: Na poziomie idei oraz samej technologii wygląda to podobnie, a różnice wynikają raczej z lokalnych regulacji oraz przyjętych standardów. Nasz dział projektowy zlokalizowany w Gdańsku przygotowuje projekty nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy kontynentalnej. Zdarza się również, że pomagamy w projektach dla różnych krajów półkuli wschodniej. Różnice w tworzonej dokumentacji wynikają z różnych metod projektowych funkcjonujących i uznawanych na różnych rynkach, ale sama idea oraz funkcja stabilizacji jest podejściem stosowanym globalnie.
Bardzo ważny jest dobór geosyntetyków do ich funkcji i przeznaczenia. Co musi wziąć pod uwagę projektant, oceniając, czy dany produkt jest odpowiedni i znajdzie zastosowanie w danym rodzaju konstrukcji?
Maciej Pustułka: Kluczowe wydaje się przeprowadzenie właściwych badań geotechnicznych, aby ocenić stan wyjściowy. Następnie bardzo istotny jest dobór nie tyle produktu, co całej technologii, której produkt jest integralną częścią. Na tym etapie istotna jest również analiza ekonomiczna potencjalnych rozwiązań. Niezależnie, czy mówimy o funkcji stabilizacji, zbrojeniu warstw asfaltowych czy konstrukcji z gruntu zbrojonego, udostępniamy bezpłatnie software, który wspiera dobór odpowiednich rozwiązań, a co za tym idzie – produktów. Jeśli ktoś nie chce tego robić samodzielnie, do dyspozycji jest również nasz zespół projektowy oraz inżynierzy regionalni, którzy chętnie służą pomocą.
Czy może Pan potwierdzić tezę, że stosowanie geosyntetyków może wpłynąć na redukcję kosztów inwestycji infrastrukturalnych? Jeżeli tak – to co za tym przemawia?
Maciej Pustułka: Świetne pytanie. Proces projektowania oraz właściwy dobór technologii w zasadniczy sposób wpływa na finalną wysokość budżetu niezbędnego do zrealizowania danej inwestycji. Posłużę się tutaj przykładem z własnego podwórka. Technologia Tensar Spectra, czyli system optymalizacji konstrukcji nawierzchni, pozwala na taką redukcję warstw kruszywa przy zachowaniu wymaganych parametrów nośności, często wręcz z wydłużeniem trwałości zmęczeniowej. Pozwala to na znaczne oszczędności związane z koniecznością stosowania mniejszej ilości często trudno dostępnego kruszywa, zmniejszenie nakładu pracy, amortyzacji ciężkiego sprzętu. Technologia ta pozwala na znaczne przyśpieszenie postępu robót niezależnie od warunków atmosferycznych. Wydłużenie trwałości zmęczeniowej to dodatkowo kolejne oszczędności, tym razem odłożone w czasie. Inwestor lub zarządca inwestycji wydłuży interwały związane z naprawami lub modernizacjami.
Tegoroczna edycja Konferencji Geosyntetycznej EuroGeo7 po raz pierwszy odbyła się w Polsce. Co podczas trwania tego wydarzenia zwróciło Pana największą uwagę?
Maciej Pustułka: Na pewno to, że konferencja stała na wysokim poziomie merytorycznym, jak i organizacyjnym. I to nie tylko moje zdanie. Podczas wielu rozmów uczestnicy byli zgodni co do wysokich ocen tego przedsięwzięcia. Organizatorzy odnieśli duży sukces frekwencyjny, a lista nieobecnych była stosunkowo krótka.
Spółka Tensar Polska podczas EuroGeo7 obecna była ze swoim stoiskiem. Czy firma prezentowała jakieś nowości ze swojej oferty?
Maciej Pustułka: Spotykamy się w okresie dla Tensar bardzo szczególnym. Właśnie mija 15 lat od premiery georusztu heksagonalnego TriAx, który był niewątpliwą rewolucją na rynku stabilizacji oraz geosyntetyków. Wspomniane 15 lat to tysiące inwestycji wykonanych na podstawie sprawdzonych technologii z wykorzystaniem tego produktu w różnych jego wariantach. Przez ostatnie 5 lat każdego roku nasze biuro projektowe w Polsce opuszcza ponad 500 projektów, zaleceń i opracowań z zakresu stabilizacji, optymalizacji konstrukcji nawierzchni czy zbrojenia warstw asfaltowych. Wszystkie te projekty mają wspólny mianownik, a mianowicie wykorzystują georuszt heksagonalny w różnych jego wariantach. Jako że innowacja wpisana jest w nasze DNA, to w efekcie pracy 12 międzynarodowych zespołów oraz ponad 10 tys. godzin poświęconych na badania i rozwój właśnie świętujemy premierę nowej generacji technologii Tensar InterAx. Chciałbym dodać, że przedmiotem wielkiej satysfakcji jest fakt, że Polska znalazła się w gronie kilku pierwszych krajów, w których odbywa się premiera InterAx.
Na czym polega wyjątkowość nowego produktu?
Maciej Pustułka: Nowa technologia to pakiet trzech uzupełniających się elementów. Równolegle oddajemy w ręce klientów nową generację georusztu Tensar InterAx, oprogramowanie do projektowania Tensar+ oraz nowe metody projektowe. Innowacyjność nowego georusztu wynika z ulepszonej geometrii oraz jego konstrukcji powstającej w procesie koekstruzji, co umożliwia lepsze krępowanie i zazębianie się ziaren kruszywa i w efekcie lepszą stabilizację. Jeśli chodzi o oprogramowanie, to jest to software działający w chmurze, a więc dostępny praktycznie z każdego miejsca na Ziemi na różnych platformach elektronicznych. Duży nacisk został położony na prostotę i przyjazność interfejsu użytkownika. W Tensar+ oprócz podstawowej funkcji, czyli projektu konstrukcji, można również dokonać kalkulacji i porównania kosztów w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Pakiet uzupełniają moduły zawierające nowe metody projektowe, indywidualnie dopasowane do poszczególnych rynków.
Jakie są plany firmy na 2023 r.?
Maciej Pustułka: Osią naszych zaplanowanych działań z pewnością będzie kampania związana z InterAx obejmująca szereg seminariów, wystąpień na konferencjach branżowych, a dla osób preferujących kontakt poprzez cyfrowe kanały komunikacji przedstawimy bogatą ofertę webinarów. Kalendarz działań na przyszły rok praktycznie mamy już wypełniony po brzegi. Za cel stawiamy sobie umożliwienie jak najszerszej grupie klientów i partnerów dokładnego zapoznania się z nową technologią oraz związanym z nią pakietem korzyści. Jeśli chodzi o kwestie organizacyjne, to zamierzamy nadal rozwijać nasze biuro projektowe, znacznie zwiększając skład osobowy, co ma pozwolić na utrzymanie serwisu na wysokim poziomie wobec rosnącego zapotrzebowania z rynku.
Dziękuję za rozmowę.
przeczytaj również: Bogdan Tarnawski: Branża już odeszła od tradycyjnej łopaty
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
W podziale tym uwzględnia się również rozwiązania ze względu na kształt obwodu elektromagnetycznego (wirnik i umieszczeniu w nim magnesów trwałych). Podział ten jest następujący (rys. 1) [3]: SPM (Surface Permanent Magnet). IPM (Interior Permanent Magnet). Istnieje też inny podział maszyn, wykonany ze względu na sposób zasilania i sterowania [3]: silniki synchroniczne, silniki bezszczotkowe prądu stałego z komutatorem elektronicznym sterowane sinusoidalnie, silniki bezszczotkowe prądu stałego...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...