Kopalnia Wapienia „Górażdże”
Kopalnia Wapienia „Górażdże” to największa kopalnia należąca do Górażdże Cement SA, a także jedna z największych w Polsce kopalni eksploatacji kamienia wapiennego. Na co dzień pozyskuje się w niej surowce do produkcji cementu w Cementowni Górażdże. Jest to także wzorcowy przykład rekultywacji wyrobisk oraz działań na rzecz ochrony przyrody.
Kopalnia znajduje się na terenie gminy Gogolin w odległości 1 km na wschód od miejscowości Górażdże w województwie opolskim. Teren górniczy obejmuje powierzchnię 141 647 ha, a obszar górniczy: 491,87 ha. Właścicielem gruntu oraz użytkownikiem złoża wapieni triasowych jest przedsiębiorstwo Górażdże Cement SA.
Eksploatacja surowców
Dla potrzeb przemysłu wapienniczego wydobycie rozpoczęto w XIX wieku, a dla potrzeb produkcji cementu pozyskiwanie surowca ruszyło w 1977 r., wraz z uruchomieniem Cementowni Górażdże.
Eksploatowane złoże dzieli się na trzy podstawowe kompleksy skalne, zróżnicowane pod względem właściwości mechanicznych i chemicznych. Na terenie kopalni przebiega eksploatacja złoża wapieni triasowych z podziałem na dwa wyrobiska: zachodnie i wschodnie z postępem robót na północ, na dwóch poziomach. Na pierwszym poziomie wydobywane są wapienie tereblaturowe i karchowickie – wykorzystywane do produkcji klinkieru w Cementowni Górażdże. Natomiast na drugim poziomie wydobywa się wapienie górażdżańskie – stosowane głównie do produkcji wapna w Zakładach Wapienniczych. Urabianie kopalni odbywa się za pomocą robót strzałowych. Odstrzelony urobek ładowany jest przy zastosowaniu koparek jednonaczyniowych bezpośrednio na samochody technologiczne i transportowany do kruszarek ciągów technologicznych cementowni i zakładu wapienniczego. Złoże urabia się metodą robót wiertniczo-strzałowych. Równolegle z eksploatacją odbywa się sukcesywna rekultywacja wyrobisk.
Rekultywacja i ochrona przyrody
Teren kopalni jest obszarem o dużej atrakcyjności przyrodniczej, na którym występuje wiele cennych gatunków flory i fauny. Od 2005 r. w Kopalni Górażdże prowadzi się systematyczne działania w zakresie ochrony bioróżnorodności. W 2010 r. utworzono ścieżkę przyrodniczo-dydaktyczną, ukazującą unikatowe walory przyrodnicze tego terenu. Na uwagę zasługują też liczne działania edukacyjne i wydarzenia promujące walory przyrodnicze tych terenów.
Ponadto równolegle z eksploatacją prowadzona jest sukcesywna rekultywacja wyrobisk. W kopalni Wapienia Górażdże prowadzi się rekultywację w dwóch kierunkach: leśnego i wodnego zagospodarowania. Skład gatunkowy nasadzeń drzew i krzewów jest odpowiada właściwością i stopniu żyzności mas ziemnych. Przeważają sosny, brzozy i olsza. Rekultywowane tereny urozmaicono celowo utworzonymi oczkami wodnymi, mokradłami oraz odsłonięciami skalnymi, co zwiększa różnorodność przyrodniczą zrekultywowanych terenów. W ciągu kilku lat spontanicznie pojawiła się interesująca roślinność wodna, np. rdestnica drobna oraz rdestnica grzebieniasta, czy też gatunki chronionych ptaków lęgowych (sieweczka rzeczna, łabędź niemy, myszołów, dzięcioł czarny). Pojawiły się także gatunki chronione przez Konwencję Berneńską oraz Dyrektywę Siedliskową – rzekotka drzewna oraz traszka grzebieniasta. Kopalnia Górażdże stała się jednym z najważniejszych siedlisk węża – gniewosza plamistego, w Polsce gatunku zagrożonego. W kopalni można spotkać także wiele zagrożonych i znajdujących się pod ochroną bezkręgowców.
przeczytaj również: Kruszarki stosowane w węzłach rozdrabniania w górnictwie skalnym
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...