Konstrukcje podatne z blach falistych na przestrzeni trzech stuleci

Autor artykułu krótko omawia historie zastosowań konstrukcji podatnych z blach falistych, przytaczając także zdarzenia i osoby z nimi związane. Poza informacjami technicznymi opisuje po krótce mechanizmy stanowiące modus operandi  rozwoju tego sektora mostownictwa. Rozważania zawarte w tekście sięgają końca XIX w. i kończą się na czasach współczesnych. Autor posiada 25-letnie doświadczenie w tej branży i aktywnie uczestniczył w zmianach, które miały miejsce na runku światowym  w tym okresie.

Pisząc ten artykuł, chciałem przedstawić Czytelnikowi nie tylko informacje techniczne na temat samych konstrukcji, lecz również inne elementy rozwoju konstrukcji z blach falistych, które pokazują, jak ludzie tworzą historię i zmieniają świat. Historia pomaga zrozumieć teraźniejszość i przewidywać przyszłość. Na początek cofnijmy się wstecz o prawie 200 lat.

Rys. 1. Kopia patentu H. Palmera na blachę falistą do pokrywania dachów (1829)

Ogólny zarys historii

W 1829 r. Henry Palmer, architekt i inżynier, opatentował ocynkowaną blachę falistą do zastosowania jako pokrycie dachu. Prawie 70 lat później, bo w  1896 r., Amerykanie James H. Watson i Stanley Simpson opatentowali przepusty z rur z blach falistych (ang. corrugated culvert) (łączonych na śruby). Na początku używane były one do budowy przepustów, a z biegiem czasu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.