I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”
6-8 września br. odbyła się I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”. Wydarzenie zorganizowała redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady”. W ramach wydarzenia uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów i prezentacji wygłaszanych przez cenionych ekspertów i naukowców związanych z mostownictwem. Konferencja obejmowała szeroki zakres tematyczny dot. projektowania mostów, technologii budowy, stosowanych materiałów, budownictwa tunelowego, diagnostyki i utrzymania obiektów oraz aktualnych realizacji.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. Konferencja skupiła się na bieżących problemach i wyzwaniach związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem obiektów inżynierskich. Prezentowane treści były aktualne i dostosowane do współczesnych standardów i potrzeb branży budowlanej, co pozwoliło uczestnikom na dostęp do najnowszych informacji i rozwiązań. Podczas dwóch dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów w sześciu sesjach tematycznych.
Warsztat pracy projektanta mostowego
Pierwszą sesję rozpoczął prof. dr hab. inż. Henryk Zobel (Politechnika Warszawska) z referatem dotyczącym aktualnego stanu prac nad Drugą Generacją Eurokodów, następnie kryteria oceny ofert na roboty budowlane omówił prof. dr hab. inż. Janusz Rymsza (Instytut Badawczy Dróg i Mostów). Ostatni referat w sesji dotyczył zasad prowadzenia napraw konstrukcji żelbetowych uszkodzonych wskutek korozji chlorkowej i karbonatyzacji zgodnie z normą PN-EN 1504. Temat przybliżyli uczestnikom dr inż. Anna Banaś (Politechnika Gdańska) oraz mgr inż. Daniel Białecki (Top Building).
Technologie budowy obiektów – doświadczenia z przygotowania i realizacji inwestycji
Pierwszy referat w tej części wydarzenia dotyczył posadowienia obiektów mostowych na palach wierconych i przemieszczeniowych – zastosowania praktyczne, temat przedstawił uczestnikom prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała (Politechnika Gdańska). Następnie dr inż. Andrzej Kasprzak (Mosty Gdańsk) omówił nowy typ belek prefabrykowanych MG-T w mostach małych i średnich rozpiętości. Posadowienie estakady ES-119 w ciągu drogi S6 w Koszalinie na baretach z iniekcyjnie poszerzaną podstawą przedstawił Daniel Słowikowski (Polbud Pomorze), opisując przy tym doświadczenia z realizacji. Piotr Tomala (Rearma Polska) przedstawił słuchaczom funkcjonowanie nowych przedsiębiorstw na rynku inwestycji infrastrukturalnych, swoim wystąpieniem zakończył drugą sesję.
Materiały i technologie stosowane w nowoczesnym mostownictwie
Trzecią sesję rozpoczęło wystąpienie przedstawiciela Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, mgr. inż. Piotra Rychlewskiego, dotyczyło ono postępu w posadowieniu obiektów mostowych. W tym segmencie wystąpili także prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska) z wykładem poświęconym GOZ: wykorzystaniu recyklatów do budowy obiektów mostowych oraz Jacek Zapała (Koneckie Zakłady Odlewnicze) omawiając wpusty mostowe z fabrycznie przedłużonym króćcem z żeliwa szarego. Wystąpienie zamykające tę sesję poświęcone zostało pianobetonowi, Łukasz Chady (Pianobeton Wajm) przedstawił uczestnikom właściwości tego materiału budowlanego.
Budownictwo tunelowe – projektowanie, budowa i utrzymanie
Pierwszy dzień merytorycznych wystąpień zakończyła sesja poświęcona budownictwu tunelowemu, rozpoczął ją prof. dr hab. inż. Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omawiając problem zagrożenia gazowego i jego konsekwencji dla procesu drążenia tuneli. Następnie dr Rafał Kuszyk (Politechnika Warszawska) skupił swój referat wokół aktualnych problemów projektowania i budowy tuneli drążonych tarczą zmechanizowaną TBM w gruntach czwartorzędowych. Ostatnie wystąpienie, wygłoszone przez dr. inż. Macieja Kulpę (Politechnika Rzeszowska), dotyczyło uwarunkowań logistycznych transportu elementów tarczy TBM.
Diagnostyka i utrzymanie obiektów
Ostatni dzień wydarzenia rozpoczął referat prof. dr inż. Adam Wysokowskiego (Uniwersytet Zielonogórski), który przedstawił bliżej uczestnikom zagadnienie diagnostyki jako głównego wyznacznika trwałości eksploatacyjnej obiektów mostowych. Uwagi o zasadach projektowania i wykonywania konstrukcji sprężonych ze względu na trwałość omówił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP (Politechnika Poznańska). Sesja została zakończona referatem Ph.D. Fedira Yatsko (Ukraińskie Stowarzyszenie Organizacji Projektowych), który przedstawił analizę uszkodzeń konstrukcji mostowych w wyniku działań wojennych.
Aktualne realizacje mostowe i tunelowe – doświadczenia i dobre praktyki
Sesję zamykającą całe wydarzenie rozpoczęło wystąpienie Leszka Bukowskiego (GDDKiA), który przedstawił aktualne realizacje mostowe i tunelowe na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie temat małopolskich mostów w kontekście inwestycji realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie omówiła Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie). Ostatni referat dotyczył sytuacji gospodarczej i perspektyw rynku budowlanego. Zagadnienie to przybliżył słuchaczom Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Śródtytuł: II Konferencja Mostowa już wkrótce!
Redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady” dziękuje wszystkim zaangażowanym uczestnikom, prelegentom oraz słuchaczom za ich nieocenione wsparcie i zaufanie, które okazali podczas organizacji pierwszej edycji wydarzenia. Wszystkie pozytywne opinie, cenne uwagi i ogromna pasja, która towarzyszyła całemu spotkaniu, są niezwykle inspirujące i budujące. Mając je na uwadze, redakcja postanowiła kontynuować wydarzenie, dlatego już teraz zapraszamy Państwa na drugą edycję! Szczegóły niebawem.
II edycja wydarzenia odbędzie się 4-6 września 2024 roku!
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...