XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość. Wydarzenie po raz kolejny miało miejsce dzięki współpracy Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa we Wrocławiu z Wydziałem Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.
KONFERENCJA Z TRADYCJĄ
Od lat działacze, dyrektorzy oraz wszelcy zainteresowani, deklarujący wcześniej swoje uczestnictwo, spotykają się w ramach Konferencji, aby stworzyć przestrzeń dogodną dyskusji na temat górnictwa kopalin skalnych. W tym roku nie było inaczej, wyjątkowość wydarzenia podkreślał jednak fakt jubileuszowych obchodów 130-lecia powstania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa oraz 70-lecia wrocławskiego oddziału tego stowarzyszenia.
PRZEBIEG KONFERENCJI
Konferencja podzielona była na siedem sesji, podczas których referenci przedstawiali przygotowane wystąpienia. Sesję pierwszą rozpoczął Łukasz Machniak wypowiadając się na temat bieżącej oceny rynku kruszyw. Podczas tej części wydarzenia do głosu doszedł także Waldemar Kaźmierczak ze swoim wystąpieniem zatytułowanym „Aktualny stan górnictwa skalnego województwa dolnośląskiego”. Po prezentacji przygotowanej przez reprezentantów Politechniki Wrocławskiej nastąpiła przerwa obiadowa, a zaraz po niej rozpoczęła się kolejna część merytoryczna.
Podczas dwóch następnych sesji, w głównej mierze, swoje referaty wygłosili przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Państwowego Instytutu Geologicznego. Wystąpienia skupiały się wokół takich tematów jak: rekultywacja wyrobisk poeksploatacyjnych, ocena zużycia kruszyw do betonu w obiektach inżynierskich infrastruktury drogowej czy produkcja i zastosowanie kruszyw wapiennych. Dzień zakończyła uroczysta kolacja, podczas której uczestnicy Konferencji mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami na omówione w wystąpieniach tematy.
28 kwietnia był równie intensywnym dniem, złożyły się na niego aż cztery sesję. Pierwszej z nich przewodniczył prof. Stefan Góralczyk.
Pod okiem Profesora prelegenci wygłosili referaty o następujących tytułach: „Ocena efektywności operacji płukania na przykładzie produkcji kruszyw łamanych”, „Analiza produkcji kruszyw foremnych w innowacyjnym układzie technologicznym kopalni dolomitu Imielin” oraz „Właściwości drobnoziarnistych odpadów skalnych z produkcji kruszyw amfibolitowych i migmatytowych z Piławy Górnej”.
Podczas piątej sesji omówiono m.in. problematykę reaktywności alkalicznej kruszyw oraz właściwości geometrycznych kruszyw łamanych pochodzenia magmowego.
Warto wspomnieć również o prezentacji firm na zakończenie poszczególnych sesji, podczas szóstej z nich sylwetkę swojej działalności przedstawiła firma Liugong Dressta Machinery Sp z o.o.
Ostatniej sesji przewodniczył prof. Krzysztof Galos, a jej tematy skupiały się wokół: uznania wybranych złóż do produkcji kruszyw mineralnych za złoża strategiczne, kształtowania skarp zboczy zbiorników wodnych w wyrobiskach poeksploatacyjnych oraz stresu i mobbingu na stanowiskach pracy w kopalniach odkrywkowych. Na zakończenie dnia obyła się kolacja przy grillu.
Ostatni dzień Konferencji chętni spędzili na zwiedzaniu Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. Całe wydarzenie uczestnicy zakończyli w entuzjastycznych nastrojach i z nadzieją zobaczenia się już poodczas kolejnej edycji konferencji planowanej na 19–21 kwietnia 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...