XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość. Wydarzenie po raz kolejny miało miejsce dzięki współpracy Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa we Wrocławiu z Wydziałem Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.
KONFERENCJA Z TRADYCJĄ
Od lat działacze, dyrektorzy oraz wszelcy zainteresowani, deklarujący wcześniej swoje uczestnictwo, spotykają się w ramach Konferencji, aby stworzyć przestrzeń dogodną dyskusji na temat górnictwa kopalin skalnych. W tym roku nie było inaczej, wyjątkowość wydarzenia podkreślał jednak fakt jubileuszowych obchodów 130-lecia powstania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa oraz 70-lecia wrocławskiego oddziału tego stowarzyszenia.
PRZEBIEG KONFERENCJI
Konferencja podzielona była na siedem sesji, podczas których referenci przedstawiali przygotowane wystąpienia. Sesję pierwszą rozpoczął Łukasz Machniak wypowiadając się na temat bieżącej oceny rynku kruszyw. Podczas tej części wydarzenia do głosu doszedł także Waldemar Kaźmierczak ze swoim wystąpieniem zatytułowanym „Aktualny stan górnictwa skalnego województwa dolnośląskiego”. Po prezentacji przygotowanej przez reprezentantów Politechniki Wrocławskiej nastąpiła przerwa obiadowa, a zaraz po niej rozpoczęła się kolejna część merytoryczna.
Podczas dwóch następnych sesji, w głównej mierze, swoje referaty wygłosili przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Państwowego Instytutu Geologicznego. Wystąpienia skupiały się wokół takich tematów jak: rekultywacja wyrobisk poeksploatacyjnych, ocena zużycia kruszyw do betonu w obiektach inżynierskich infrastruktury drogowej czy produkcja i zastosowanie kruszyw wapiennych. Dzień zakończyła uroczysta kolacja, podczas której uczestnicy Konferencji mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami na omówione w wystąpieniach tematy.
28 kwietnia był równie intensywnym dniem, złożyły się na niego aż cztery sesję. Pierwszej z nich przewodniczył prof. Stefan Góralczyk.
Pod okiem Profesora prelegenci wygłosili referaty o następujących tytułach: „Ocena efektywności operacji płukania na przykładzie produkcji kruszyw łamanych”, „Analiza produkcji kruszyw foremnych w innowacyjnym układzie technologicznym kopalni dolomitu Imielin” oraz „Właściwości drobnoziarnistych odpadów skalnych z produkcji kruszyw amfibolitowych i migmatytowych z Piławy Górnej”.
Podczas piątej sesji omówiono m.in. problematykę reaktywności alkalicznej kruszyw oraz właściwości geometrycznych kruszyw łamanych pochodzenia magmowego.
Warto wspomnieć również o prezentacji firm na zakończenie poszczególnych sesji, podczas szóstej z nich sylwetkę swojej działalności przedstawiła firma Liugong Dressta Machinery Sp z o.o.
Ostatniej sesji przewodniczył prof. Krzysztof Galos, a jej tematy skupiały się wokół: uznania wybranych złóż do produkcji kruszyw mineralnych za złoża strategiczne, kształtowania skarp zboczy zbiorników wodnych w wyrobiskach poeksploatacyjnych oraz stresu i mobbingu na stanowiskach pracy w kopalniach odkrywkowych. Na zakończenie dnia obyła się kolacja przy grillu.
Ostatni dzień Konferencji chętni spędzili na zwiedzaniu Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. Całe wydarzenie uczestnicy zakończyli w entuzjastycznych nastrojach i z nadzieją zobaczenia się już poodczas kolejnej edycji konferencji planowanej na 19–21 kwietnia 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia
Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Piasek – (nie)policzone złoto
W artykule omówiono kwestie związane z piaskiem wykorzystywanym w budownictwie – jego występowanie, zapotrzebowanie, pozyskiwanie, koncesje, wykorzystanie i prognozy. Myśląc o bezkresnych plażach i pustyniach, trudno sobie wyobrazić, że zasoby piasku mogą się kiedyś po prostu skończyć. Jest to jednak możliwe, gdyż nie każdy materiał spełnia funkcję, której najbardziej oczekujemy. Zbyt drobna frakcja i kulistość ziaren eliminują wykorzystanie piasku plażowego czy pustynnego w budownictwie. Pod...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Problematyka środków transportowych
W działalności przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych praca transportowa stanowi drugą co do wielkości pozycję w nakładach. Przy czym zarówno koszty pracy, jak i praca transportowa znajdują się w zależności funkcyjnej od warunków transportu. Zasadnicza rola transportu wynika z tego, że podstawowym zadaniem środków transportowych jest transport materiałów. A podstawowym narzędziem pracy są środki transportu (wewnętrznego oraz zewnętrznego). Przez transport rozumie się ogół środków i czynnośc...

Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej
W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7. W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię o...

Używanie środków strzałowych
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego określa szczegółowe wymagania dotyczące przechowywania i używania środków strzałowych oraz sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego. Określa także rodzaje, sposób i wzory ewidencji środków strzałowych. Jak również przypadki, w których przedsiębiorca ma obowiązek posiadać dowód sprawdzenia rozwiązań technicznych przez rzeczoznawcę do sp...

Projektowanie i utrzymanie zieleni w pasach drogowych – wybrane problemy
W artykule opisano zagadnienia dotyczące kształtowania i utrzymania zieleni przydrożnej. Przedstawiono m.in. wybrane aspekty formy zieleni przydrożnej, ogólne zagadnienia wprowadzania nowych nasadzeń przydrożnych oraz problematykę sadzenia i pielęgnacji bieżącej zieleni przydrożnej. Na temat zasad kształtowania zieleni przydrożnej napisano w przeszłości już wiele. Okazuje się jednak, że podejmowanie tej tematyki jest nadal ze wszech miar uzasadnione. Niestety w warunkach krajowych stan zielen...

Przegląd i systematyka geosyntetyków
Artykuł porusza kwestie nazewnictwa i klasyfikacji geosyntetyków. Podaje podstawowe definicje, podziały i symbole. Przedstawia funkcje, jakie mogą pełnić wyroby z tworzyw sztucznych w geotechnice i budownictwie. Zwraca uwagę na problemy z właściwym doborem geosyntetyków. W drogownictwie i geotechnice powszechnie wykorzystuje się wyroby z tworzyw sztucznych. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Mogą wzmacniać podłoże gruntowe, utrudniać przepływ wody, stabilizować zbocza, poprawiać właściwoś...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...

XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferen...

Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral dep...