XII Seminarium drogowe w Jarnołtówku
9-10 stycznia 2020 r. w Jarnołtówku odbyło się XII Seminarium drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Opolu przy wsparciu Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.
O stronę merytoryczną seminarium zadbał Opolski Oddział SITK RP. W ciągu dwóch dni odbyło się 15 prezentacji, których wysłuchało ok. 200 osób − reprezentantów firm, organów rządowych, samorządowych, projektantów, inspektorów nadzoru oraz przedstawicieli administracji drogowej.
Otwarcie obrad
Uroczystego otwarcia XII Seminarium drogowego dokonał Prezes Zarząd SITK RP Oddział w Opolu Piotr Rybczyński. Po przywitaniu gości Alicja Majewska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, przedstawiła zagadnienie dot. Ustawy Prawo ochrony środowiska w praktyce. Omówiła zmiany w procedurze ocen oddziaływania na środowisko wprowadzone m.in. Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Następnie Piotr Tomala (ViaCon Polska Sp. z o.o.) zaprezentował przykład konstrukcji współpracujących z zasypką gruntową w inżynierii komunikacyjnej. Paweł Berg (Bitunova Sp. z o.o., Warszawa) przytoczył przykłady SAMI − jako warstwy absorbującej naprężenia w konstrukcjach nawierzchni drogowych. A także kapilarnego uszczelnienia warstwy ścieralnej nawierzchni typu PenBIT. Kwestie prawne poruszyła adwokat Aleksandra Dyja, omawiając aspekty prawne sztucznej inteligencji w aspekcie zagrożenia w sferze ochrony danych osobowych (RODO) na gruncie projektowania i zarządzania drogami. Małgorzata Zagaja, Zastępca Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, poruszyła zagadnienie funduszy dróg Samorządowych. Omówiła ich założenia ustawowe, nabór i ocenę wniosków. Jako następny, Bartłomiej Szcześniak – Dyrektor Departamentu Lokalizacji Inwestycji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zaprezentował referat dotyczący realizacji inwestycji drogowych w trybie ZRID po nowelizacji ustawy.
Pozostałe sesje tematyczne
O nowelizacji warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, opowiedział dr inż. Mariusz Kieć (Politechnika Krakowska). Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu) omówił wpływ konstrukcji przepustów pod zjazdami na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Ważny temat, dot. Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych, podjął Rafał Pydych (GDDKiA o. Opole). Prezentację o systemach polietylenowych Uponor Infra w infrastrukturze drogowej przedstawił Paweł Birecki (Uponor Infra Sp. z o.o., Gliwice).
Nie zabrakło również zagadnień odnoszących się do stabilizacji gruntu. Remigiusz Duszyński (MACCAFERRI POLSKA Sp. z o.o.) zaprezentował geokompozyty drenażowe do ochrony przeciwwysadziowej w nawierzchniach drogowych. Tomasz Kowalski (Tensar Polska) − stabilizację podłoża gruntowego i dolnych warstw konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych. Małgorzata Garbacz-Skubis (NASCON Sp. z o.o.) zaprezentowała zagadnienie inteligentnej stabilizacji polegającej na zwiększaniu znaczenia i udziału warstw stabilizacji gruntu w konstrukcjach nawierzchni.
Podsumowanie
Na koniec Przemysław Wąs (MOSTOPOL Sp. z o.o., Opole) omówił realizację Obwodnicy Południowej Opola – etap I od ul. Krapkowickiej do ul. Popiełuszki. Seminarium już od wielu lat tworzy platformę spotkań ekspertów z zakresu infrastruktury drogowej. Umożliwia swobodną wymianę doświadczeń zawodowych, m.in. poprzez formę wydarzenia dającą możliwość prezentacji prac naukowych i badawczych, których wyniki mogą mieć zastosowanie w praktyce.
fot. A. Górska-Zychla
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...