Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotkaniem z cyklu „GoGreen Concrete”. Organizator, Grupa Górażdże, zadbał o to, aby podczas wydarzenia nie zabrakło interesujących prelekcji i sesji warsztatowych. Uczestnicy mogli wziąć udział m.in. w wykładach dotyczących szeroko rozumianego budownictwa zrównoważonego, a także w pokazach drukowania 3D z betonu. Spotkanie stanowiło świetny przykład połączenia teorii z praktyką.
Przez dwa dni Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach zmieniło się w ośrodek interesujących prelekcji, sesji warsztatowych, rozmów i wymiany doświadczeń. Odbywające się tam Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych zgromadziły wielu znamienitych gości − przedstawicieli branży budowlanej: producentów betonu, domieszek chemicznych, przedstawicieli firm oraz laboratoriów badawczych. Partnerskimi ośrodkami akademickimi wydarzenia były Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechniki: Śląska, Opolska, Wrocławska, Warszawska i Świętokrzyska.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonał członek zarządu Górażdże Cement Andrzej Losor. Po przywitaniu gości i omówieniu planu Warsztatów oddał głos prezesowi zarządu Górażdże Cement – Andrzejowi Reclikowi. W swoim wystąpieniu omówił on drogę do neutralności klimatycznej całej Grupy Górażdże, której zakłady dzięki nakładom inwestycyjnym w wysokości ponad 10 mld zł zwiększały swoje moce produkcyjne i jednocześnie ograniczały swoje oddziaływanie na środowisko, dzięki czemu stawały się bardziej ekologiczne. Następnie dr inż. arch. Marta Promińska (Strabag Sp. z o.o.) zaprezentowała nowy standard budownictwa zrównoważonego w kontekście tzw. zdrowej architektury, a Przemysław Borek (prezes zarządu Pekabex BET S.A.) przedstawił zrównoważoną prefabrykację betonową, konkludując, że wysoka jakość prefabrykatów oznacza ich niższy wpływ na środowisko. Podczas sesji otwarcia jako ostatnia głos zabrała dr inż. Katarzyna Synowiec (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.), prezentując zagadnienie trwałości betonów niskoemisyjnych.|
W kolejnej części wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w niezwykle interesujących warsztatach praktycznych, podczas których partnerzy merytoryczni wydarzenia podzielili się swoimi doświadczeniami realizacyjnymi. Podczas pierwszej sesji warsztatowych przedstawiciele firm Rebuild sp. z o.o.,Atlas sp. z o.o. omówili zagadnienia związane z technologią i możliwościami, jakie daje druk 3D z betonu.
W kolejnej części firma SIKA Poland sp. z o.o. zrealizowała szkolenie z zakresu projektowania betonu do elementów wibroprasowanych. Tego samego dnia odbyły się warsztaty Centrum Technologicznego Betotech sp. z o.o. oraz spółki PERI Polska. Podczas tej sesji słuchacze mogli zdobyć unikatową wiedzę dotyczącą zarówno cementów niskoemisyjnych stosowanych w betonach do specjalnych robót geotechnicznych, jak i monitorowania rozwoju wytrzymałości wczesnej betonu. Drugiego dnia Centrum Technologiczne Betotech poprowadziło sesję, tym razem we współpracy z firmą CONTROLS Group, obejmującą zagadnienia wytrzymałości betonu. Wykłady zakończono omówieniem wytrzymałości betonu oraz ogólnym podsumowaniem. W tym dniu odbyła się także sesja zamknięcia, podczas której dr inż. Maciej Batog (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) zaprezentował zmiany w normalizacji cementu i betonu, a dr inż. Artur Golda (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) omówił zmiany w niezbędnych dokumentach technicznych. Ponadto dr hab. inż. Justyna Zapała-Sławeta, prof. PŚk, skomentowała mechanizm reakcji alkalia kruszywo w betonie.
Na zakończenie Warsztatów Betonów Niskoemisyjnych Andrzej Losor zapewnił, że tego typu spotkania, wskazujące drogę do osiągania neutralności klimatycznej, są konieczne i będą przez Grupę Górażdże kontynuowane. Beton odgrywa we współczesnym świecie budowlanym ogromną rolę. Zadaniem jego producentów jest zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, by stał się on neutralny klimatycznie przed 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...