Seminarium SMA 2020
29-31 stycznia 2020 roku w Arłamowie odbyło się kolejne seminarium techniczne zorganizowane przez firmę Rettenmaier Polska. Podczas spotkań przedstawiane są wyniki badań i doświadczeń działu badawczego firmy oraz technologów z całej Europy, które są cenną inspiracją dla polskich drogowców.
Otwarcia seminarium SMA 2020 dokonali organizatorzy, Pan Piotr Kurach – Prezes Zarządu Rettenmaier Polska – i Krystyna Szymaniak – Kierownik Działu Drogownictwa. W wydarzeniu wzięli udział członkowie Stowarzyszenia European Asphalt Pavement Association (EAPA) Juan José Potti (Wiceprezes EAPA), Slovenko Henigman (członek Komitetu Wykonawczego EAPA) i Breixo Gomez (dyrektor techniczny EAPA). Slovenko Henigman przedstawił historię używania SMA w Słowenii w ciągu ostatnich 25 lat, natomiast dr Potti mówił o marketingu asfaltu i wykorzystaniu mediów społecznościowych w branży asfaltowej. Jako ostatni dr Gomez omówił sytuację przemysłu asfaltowego w Europie oraz to, w jaki sposób EAPA widzi przyszłość asfaltu ze wszystkimi stojącymi przed nami wyzwaniami, zwłaszcza tymi związanymi z gospodarką o obiegu zamkniętym, emisjami i cyfryzacją. O historii, nowych osiągnięciach i przyszłych wyzwaniach SMA w Niemczech opowiedział Stefan Schmidt-Weiss (przewodniczący grupy rzecznictwa niemieckiego przemysłu produkcji i przetwarzania asfaltu Niemieckiego Stowarzyszenia DAV), a Dr inż. Krzysztof Błażejowski (Orlen asfalt) omówił doświadczenia SMA w Polsce.
Sesję drugą seminarium SMA 2020 otworzyli dr Daniel Gogolin (PTM) oraz dr Alexander Buttgereit, którzy referowali kwestie związane z nawierzchniami asfaltowymi zmniejszającymi hałas oraz ponowne wykorzystanie granulatu asfaltowego dodatkiem VIATOP® plus RC. Na koniec sesji dr inż. Igor Ruttmar (TPA) wraz z Marcinem Herimg (TPA) przedstawili temat SMA HD w kontekście konstrukcji nawierzchni pod ciężkie obciążenia na pełną głębokość przekroju asfaltowego. O obecnej sytuacji branży drogowej w Polsce, a także jej perspektywach opowiedział Adam Wojczuk przedstawiciel Stowarzyszenia PSWNA. Podczas Seminarium nie zabrakło także reprezentantów zarządców dróg. Bogdan Bogdański (GDDKiA o. w Poznaniu) omówił postęp w technologii i sprzęcie drogowym od początku XX w., a Zbigniew Tabor (Dyrektor ZDW Katowice) zaprezentował doświadczenia i perspektywy w Polsce technologii BBTM.
W wydarzeniu wzięli udział również przedstawiciele świata nauki – Dr inż. Bohdan Dołżycki (Politechnika Gdańska) mówił o zastosowaniu w warstwach wiążących i podbudowy SMA 16 i SMA 22, wyliczając zalety i wady tej technologii. Dr hab. Inż. Jan Król, prof. Politechniki Warszawskiej w swoim referacie wyliczył aspekty środowiskowe i zdrowotne oraz korzyści techniczne stosowania technologii WMA. W trakcie Seminarium swoje wystąpienia miały również firmy ściśle związane z budownictwem infrastrukturalnym: Firmy Lhoist oraz Grupa PBI zaprezentowały swoje produkty. Maciej Zawadzki (MTM) omówił zagadnienie technologii SMA na ścieżkach rowerowych, Bernd Abele (J. Rettenmaier & Söhne) udownodnił, że VIATOP® plus WMA jest odpowiedzią na potrzeby ochrony środowiska, a Przemysław Zalewski (Colas Polska) zaprezentował projekty COLAS Polska wykorzystujące technologię SMA 16 JENA. Seminarium zwieńczyła dyskusja wraz z pod-sumowaniem, podczas którego przedstawiono wysnute podczas tych dwóch dni wnioski. W wydarzeniu wzięło udział ok. 150 osób, m.in. przedstawiciele firm budowlanych i projektowych oraz administracji krajowej i zagranicznej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...