Pierwsze Forum Projektanta Mostowego
8 grudnia 2020 r. odbyło się Forum Projektanta Mostowego zorganizowane przez redakcję czasopisma „Mosty”. Jak większość wydarzeń w ostatnim czasie, forum miało charakter spotkania online. Partnerem forum była firma Aarsleff.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 140 osób, wśród których znaleźli się m.in. przedstawiciele administracji drogowej, firm projektowych, wykonawczych, a także osoby na co dzień zaangażowane w tematykę budownictwa mostowego.
Uczestnicy Forum Projektanta Mostowego mogli zapoznać się nie tylko z ciekawymi prelekcjami, ale również poznać laureatów Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa.
Konkurs im. Maksymiliana Wolffa
Forum było okazją do zaprezentowania obiektów zgłoszonych do XII edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa oraz oficjalnego ogłoszenia zwycięzców. Sytuacja związana z pandemią nie pozwoliła bowiem na ogłoszenie wyników podczas sesji otwarcia Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe, jak to miało miejsce dotychczas. Wyniki ogłosili profesor Kazimierz Flaga, jeden z członków jury, oraz Marlena Machura, redaktor czasopisma „Mosty”, organizatora konkursu.
Główną ideą konkursu jest promowanie polskiej myśli projektowej i wyróżnienie najbardziej znaczących obiektów oddanych do użytku. Konkurs jest objęty honorowym patronatem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. W jego jury zasiadają uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski. Ogromna wiedza i doświadczenie członków jury gwarantują, że nagrodzone prace są innowacyjne i wyróżniają się na tle innych obiektów.
Obiekty mostowe do konkursu mogą zgłaszać inżynierowie mostowi, zespoły projektowe, firmy wykonawcze i architekci. Przedstawiciele firm, które wzięły udział w konkursie, uczestniczyli w forum. Zwycięzcy – zgodnie z tradycją – mieli możliwość zabrania głosu dzięki połączeniu się z nimi online.
Wyniki Konkursu Mostowego
Najlepszą realizacją projektu mostu o rozpiętości przęsła poniżej 70 m został most kolejowy w km 84,548 linii nr 6 (E 75) na rzece Bug zgłoszony przez Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty s.c. S. Biegański, J. Broś. Prezes firmy, Jerzy Broś, podziękował osobom zaangażowanym w powstanie obiektu oraz krótko omówił najważniejsze cechy mostu, który zdobył uznanie jury.
W kategorii realizacja projektu mostu o rozpiętości przęsła powyżej 70 m został nagrodzony most kolejowy M2 w km 1,875 w torze nr 4 linii nr 91 (tor 2 linii kolejowej 629) nad rzeką Wisłą oraz ul. Podgórską i Zabłocie w Krakowie zgłoszony przez STRABAG Sp. z o.o. Głos zabrał dyrektor projektu Bogusław Pilujski. Podziękował on jury za uznanie oraz wszystkim osobom zaangażowanym w projekt za ciężką pracę nad stworzeniem bardzo ważnego dla Krakowa mostu. Przedstawił również plany, jakie dotyczą dwóch kolejnych mostów w Krakowie.
Za najlepszą kładkę dla pieszych uznano kładkę nad kanałem Łuczańskim w Giżycku. Nagroda została przyznana dla zespołu firmy YLE Inżynierowie. Głos zababrał Piotr Żółtowski wraz z zespołem – Malwiną Łazęcką oraz Rafałem Malińskim. Podziękowali oni zarówno jury konkursu, jak również inwestorowi obiektu.
W kategorii renowacja istniejącego obiektu inżynierskiego nagrodę przyznano firmie Transprojekt Gdański za renowację estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim. Ewa Kordek-Klenowska podziękowała jury za wyróżnienie oraz podkreśliła unikatowość wyremontowanej estakady.
Jury konkursu wyjątkowo przyznało również wyróżnienie w kategorii zrealizowany obiekt drogowy lub kolejowy o rozpiętości powyżej 70 m dla mostu na rzece Dunajec w Nowym Sączu zgłoszonemu przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. Głos zabrał Sebastian Nowak, który podziękował za wyróżnienie.
Forum Projektanta Mostowego
Podczas Forum uczestnicy mieli również możliwość wysłuchania ciekawych referatów przygotowanych przez prelegentów oraz partnera wydarzenia.
Jako pierwszy referat wygłosił prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk (Politechnika Wrocławska), poruszając temat związany z bezpieczeństwem budowli mostowych. Jako drugi wystąpił prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski (Politechnika Warszawska). Przedstawił on referat pt. „Kontrowersje estetyki mostów – konstrukcja i funkcja a fantazja architektoniczna”. Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP (Politechnika Poznańska) zaprezentował refleksje dotyczące korozji kabli sprężających na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Kolejno dr inż. Andrzej Kasprzak (Mosty Gdańsk) zaprezentował projekt mostu przez Narew w ciągu obwodnicy Łomży (S-61) w kontekście wymagań kontraktowych i środowiskowych, natomiast dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski), przybliżył temat związany z budową mostów kolejowych w warunkach kryzysowych. Po każdym wygłoszonym referacie uczestnicy forum mogli zadawać prelegentom pytania poprzez chat, z czego chętnie korzystali.
Forum Projektanta Mostowego spotkało się z dużym zainteresowaniem, co świadczy o ciągłej potrzebie podnoszenia kwalifikacji wśród szeroko pojętej branży mostowej. Już dzisiaj zachęcamy do śledzenia naszych wydarzeń na łamach czasopisma „Mosty” oraz na stronach internetowych wydarzeń.
Wszystkim prelegentom, uczestnikom oraz osobom zaangażowanym w wydarzenie serdecznie dziękujemy, zaś zwycięzcom konkursu składamy z wyrazami uznania gratulacje.
Sprawdź relacje z innych wydarzeń organizowanych przez czasopismo „Mosty”:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...