„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 – 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna „NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską: Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządem Dróg Miasta Krakowa i Zarządem Dróg Powiatu Krakowskiego. Obrady konferencji odbywały się w Hotelu Novum w Niepołomicach.
Konferencja została objęta Patronatem Honorowym przez Andrzeja Adamczyka – Ministra Infrastruktury; Łukasza Kmitę – Wojewodę Małopolskiego; Witolda Kozłowskiego – Marszałka Województwa Małopolskiego, Mirosława Boryczko – Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Jacka Paś – Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Tomasza Żuchowskiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Andrzeja Białkiewicza† – Rektora Politechniki Krakowskiej, Mariusza Urbańskiego – Dyrektora Naczelnego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Patronatem Merytorycznym konferencję objęli: Barbara Dzieciuchowicz – Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Jan Styliński – Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Zbigniew Kotlarek – Prezes Polskiego Kongresu Drogowego, Andrzej Wyszyński – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W pracach Komitetu Naukowo-Programowego konferencji uczestniczyli: prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata (Politechnika Krakowska) – Przewodniczący, prof. dr hab. inż. Marek Cała (Akademia Górniczo-Hutnicza), prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Piotr Olszewski (Politechnika Warszawska), prof. dr hab. inż. Elżbieta Pilecka (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Antoni Szydło (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG (Politechnika Gdańska), dr hab. inż. Jadwiga Królikowska, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Michał Strach, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza), dr inż. Piotr Zieliński (Politechnika Krakowska).
Partnerstwo nad wydarzeniem objęło Miasto Kraków.
Patronatem Medialnym Konferencję objęli: Drogownictwo, Magazyn Autostrady, Mosty, Drogi Publiczne, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Magazyn BTA, Portal EDROGA, Portal Magiczny Kraków, Przegląd Komunikacyjny oraz Transport Miejski i Regionalny.
Komitet Organizacyjny pracował w składzie Beata Toporska (Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego), Anna Reszczyk (Zastępca Przewodniczącej), Janina Mrowińska (Sekretarz Komitetu Organizacyjnego), Piotr Buczek, Robert Jakubiak, Anna Karpierz, Halina Rogowska, Robert Szota i Patryk Zakrzewski.
Tematyka konferencji obejmowała następujące zagadnienia:
I. Zmiany legislacyjne w branży drogowej
II. Innowacyjności w drogownictwie
III. Planowanie i perspektywa realizacji poszczególnych Programów
IV. Technologie w drogownictwie
V. Wyzwania w kształceniu kadry drogowej na uczelniach w świetle nowych wytycznych dotyczących zmian w projektowaniu.
Konferencja zgromadziła 155 osób. Uczestnicy konferencji to m.in. przedstawiciele środowiska nauki, jednostek budżetowych, firm projektowych i wykonawczych oraz zajmujących się organizacją i zarządzaniem infrastrukturą drogową.
Uroczystego otwarcia konferencji i powitania gości dokonali Beata Toporska – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji i Wiceprezes ds. drogownictwa Oddziału SITK RP w Krakowie wraz z Robertem Jakubiakiem Zastępcą Dyrektora ds. Inwestycji w GDDKiA Oddział w Krakowie.
Tegoroczna konferencja miała wyjątkowy charakter, była to jej piąta – jubileuszowa edycja. Organizator konferencji – Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział w Krakowie, z okazji jubileuszu NOVDROG postanowił uhonorować statuetką „Złoty Smok”, zasłużonego dla konferencji współorganizatora i partnera. Nagrodą został uhonorowany Tomasz Pałasiński Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w podziękowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie za wieloletnie wsparcie merytoryczne i organizacyjne Konferencji.
Artykuły i prezentacje przygotowane na konferencję zostały opublikowane w wydawnictwie książkowym (165 stron) zawierającym 2 artykuły recenzowane oraz 9 referatów i prezentacji i zostały przekazane uczestnikom konferencji. Obrady konferencji toczyły się w pięciu sesjach, wygłoszono 34 referaty. Czwartkowe sesje zakończył panel dyskusyjny „Wyzwania w kształceniu kadry drogowej na uczelniach w świetle nowych wytycznych dotyczących zmian w projektowaniu”.
Konferencja była prezentacją szerokiego spektrum – doświadczeń, poglądów, a przede wszystkim wiedzy w zakresie infrastruktury drogowej. Tematyka obejmowała nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz aspekty formalno-prawne związane z realizacją zadań inżynierskich, jak również zostały poruszone aktualne problemy w branży tj. m.in. waloryzacja wynagrodzenia umownego czy utrata statusu odpadu dla destruktu asfaltowego oraz zostały przedstawione planowane programy rozbudowy i modernizacji sieci dróg, a także poruszono kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym niechronionych jego uczestników.
Podsumowanie zagadnień wygłoszonych w trakcie referatów oraz efektów dyskusji na konferencji „NOVDROG”.
W trakcie Konferencji poruszono wiele zagadnień zarówno naukowo-badawczych jak i praktycznych, a efekty wynikające z tych obrad można przedstawić w następujących grupach tematycznych:
-
Świadoma konieczność wprowadzania zmian nadążających za sytuacją rynkową branży w szczególności waloryzacji w umowach na roboty, usługi w tym projektowania dróg i nadzór inwestorski.
-
Środowiska branży drogowej dostrzegają problemy z jednoznaczną kwalifikacją destruktu pozwalającą na ponowne zastosowanie w tzw. procesie recyklingu. Konieczność dalszego procedowania dalszych zmian przepisów w tym zakresie.
-
Rozwój i promowanie nowych technologii w zakresie produkcji i wdrażania (stosowania) innowacyjnych materiałów ze szczególnym zwróceniem uwagi na ochronę środowiska i oszczędności energii.
-
Technologia cyfrowa i wprowadzanie szeroko-pojętej infrastruktury elektronicznej umożliwiającej wykorzystanie w procesie inwestycyjnym zasobów wiedzy i zbioru danych. Zauważalne jest podniesienie świadomości środowiska inżynierów w zakresie stosowania cyfryzacji w procesie budowlanym.
-
Kontynuacja wspólnych działań administracji drogowej, władz samorządowych, KWP w zakresie poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Dotychczasowe działania zostały potwierdzone w rzeczywistych badaniach.
-
Dyskusja na temat wytycznych powinna być długoterminowa a aktualizacja winna być ciągła. Świat się zmienia w zakresie technologii, materiałów zatem filozofia wypracowania wzorców i standardów jest taka aby zadbać o to by zgłaszać uwagi wynikające z praktyki.
Dyskusje prowadzono także w kuluarach, na podstawie których można stwierdzić, iż problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się tematykę konferencji, związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie drogowym.
Konferencja zgromadziła 5 Partnerów.
Partnerami Oficjalnymi Konferencji były firmy Epufloor Sp. z o.o., Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, Tensar Polska Sp. z o. o.,
Pozostali Partnerzy konferencji to Eurobent Sp. z o.o, Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Firmy zaprezentowały swoje osiągnięcia i produkty w formie prelekcji oraz stoisk wystawowych.
Podczas konferencji Organizatorzy ogłosili konkurs na najciekawsze wystąpienie spośród wszystkich uczestników konferencji. Na zakończenie konferencji Kapituła konkursu ogłosiła zwycięzcę, a została nim dr Edyta Majer z Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego za prezentację „Baza Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) – cyfrowe dane wspomagające planowanie infrastruktury drogowej” otrzymując nagrodę, roczną prenumeratę czasopisma Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
Opracowali:
Janina Mrowińska – Sekretarz Komitetu Organizacyjnego
Część merytoryczna – Beata Toporska – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji, Halina Rogowska – Członek Komitetu Organizacyjnego
Zdjęcia: Halina Rogowska, Janusz Różycki
Przeczytaj relację z poprzedniej edycji wydarzenia –TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...