NOVDROG’20 – II Ogólnopolska Konferencja
27-28 lutego w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna ” Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i reionów NOVDROG’20 „.
Konferencja Novdrog’20 była prezentacją szerokiego spektrum – doświadczeń, poglądów, a przede wszystkim wiedzy w zakresie infrastruktury drogowej. Tematyka obejmowała nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz aspekty formalnoprawne związane z realizacją zadań inżynierskich. Konferencja zgromadziła 11 partnerów. Partnerem Złotym Konferencji była firma Cemex Infrastruktura Sp. z o.o.
Partnerami Oficjalnymi Konferencji były firmy:
- LOTOS Alfalt Sp. z o.o.,
- ORLEN Asfalt Sp. z o.o.,
- Tensar Polska Sp. z o.o.
- oraz Zakłady Wapiennicze LHOIST S.A.
Pozostali partnerzy konferencji Novdrog’20 to: ALUMAST S.A., AS Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Andrzej Zygmunt Sobiesiak, Geobrugg AG, Maccaferri Polska Sp. z o.o., OAT Sp. z o.o., Stowarzyszenie Producentów Cementu.
W trakcie wydarzenia poruszono wiele zagadnień zarówno naukowo-badawczych, jak i praktycznych, a efekty wynikające z tych obrad można przedstawić w następujących grupach tematycznych:
- W zarządzaniu infrastrukturą drogową powinno się korzystać z najnowszych technik, w tym takich jak: skaning laserowy, fotograficzne bazy danych, techniki BIM itp., co zapewnia większą efektywność wykonywanych projektów oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i jakości dróg, a także infrastruktury okołodrogowej wraz z jej otoczeniem.
- Powinno się dążyć do zmiany schematycznego myślenia i stosować nowe technologie, nowoczesne rozwiązania organizacyjne oraz wdrażać wyniki prac badawczych na większą skalę.
- W zakresie bezpieczeństwa ruchu większy nacisk należy stawiać na funkcje społeczne drogi oraz najnowsze technologie mające wpływ na bezpieczeństwo poprzez uspokojenie ruchu, inżynierię postrzegania sygnałów drogowych oraz kompozyty zamiast materiałów sztywnych.
- W większym stopniu należy stosować wiedzę z zakresu technologii nawierzchni zarówno betonowych, jak i bitumicznych, w tym takich jak beton wałowany oraz warstwy sczepne w nawierzchniach asfaltowych. Niezwykle ważne jest traktowanie górnej warstwy podbudowy jako tej, która ma największy wpływ na trwałość zmęczeniową nawierzchni, co przy odpowiedniej jakości tej warstwy znacząco przedłuża możliwość bezusterkowego jej użytkowania.
- Dla trwałości konstrukcji nawierzchni największą rolę destrukcyjną odgrywają samochody ciężarowe. W efekcie należy bardzo wnikliwie obliczać konstrukcję nawierzchni z uwzględnieniem faktycznych parametrów prędkości, nacisku osi na nawierzchnie oraz skutków zmiennej prędkości.
- Inwestycje drogowe w systemie „zaprojektuj i zbuduj” są sprawdzone i mimo wielu zalet powinniśmy analizować wszystkie za i przeciw przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w tym systemie, biorąc pod uwagę priorytety jakościowe i inżynierię wartości w długookresowym utrzymaniu zakończonej inwestycji.
Dyskusje prowadzono także w kuluarach i na ich podstawie można stwierdzić, że problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się w tematykę konferencji związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie drogowym. Konferencja przyczyniła się do nawiązania nowych kontaktów zawodowych, jak również do odnowienia kontaktów i wspomnień wspólnie prowadzonych inwestycji oraz wymiany doświadczeń.
Materiał przygotowali: Janina Mrowińska, Andrzej Kollbek
fot. A. Kollbek, J. Różycki
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...