Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”. Organizatorem wydarzenia była Pracownia Polityki Surowcowej Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk. Konferencję zrealizowano jako część międzynarodowego projektu „Ochrona złóż kopalin jako podstawa bezpieczeństwa surowcowego Europy – SafeMin4Europe”.
Projekt finansuje Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA). Instytut GSMiE PAN jest liderem projektu. Jego partnerami są: Luleå University of Technology (Szwecja), Montanuniversitaet Leoben (Austria) oraz University of Belgrade (Serbia). W projekcie działaniem wiodącym jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych o zasięgu międzynarodowym. Prace dotyczą problemów ochrony złóż kopalin i perspektywicznych obszarów ich występowania w krajach europejskich.
HONOROWY PATRONAT
Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministra Aktywów Państwowych, Głównego Geologa Kraju, Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Polskiego Towarzystwa Geologicznego. Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym Trybuny Górniczej, czasopism: Kruszywa, Surowce i Maszyny Budowlane, Węgiel Brunatny i Inżynieria Mineralna oraz portali branżowych nettg.pl i energiapress.pl/.
Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety” była miejscem spotkania naukowców, decydentów, przedstawicieli władz i podmiotów gospodarczych (w tym spółek górniczych) oraz innych interesariuszy związanych z ochroną złóż kopalin, polityką surowcową, gospodarką surowcami mineralnymi oraz planowaniem przestrzennym. Konferencja miała na celu promowanie efektywnej współpracy nauki i praktyki w zakresie bezpieczeństwa surowcowego i ochrony złóż kopalin. Spotkanie inspirowane było kluczowym wyzwaniem jakim jest konieczność zapewnienia dostępności surowców mineralnych dla zrównoważonego rozwoju kraju, Europy i świata. A wszystko to w kontekście zaspokojenia potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń.. Zagadnienie to dotyczy zarówno złóż kopalin pospolitych, jak i tych uznawanych za strategiczne i krytyczne.
W TRAKCIE WYDARZENIA
W trakcie wydarzenia wiele uwagi poświęcono prezentacji systemów i instrumentów ochrony, jak również waloryzacji złóż kopalin w krajach europejskich. A także kwestiom społecznym w ochronie złóż i gospodarce surowcami mineralnymi oraz ochronie dziedzictwa kulturowego związanego z górnictwem. Referaty i postery prezentowane podczas Konferencji odnosiły się również do istotnych bieżących zagadnień. Dotyczyły one: aktualnych problemów prawnych geologii i górnictwa w świetle założeń polityki Unii Europejskiej, wystarczalności bazy zasobowej, wykorzystania surowców odpadowych, gospodarki surowcami mineralnymi w obiegu zamkniętym.
Łącznie zaprezentowano 26 referatów i 21 posterów. Materiały konferencyjne, obejmujące m.in. abstrakty wszystkich wystąpień, dostępne są na stronie internetowej Konferencji: https://safemin4europe.eu/download
W Konferencji wzięło udział 165 osób. W tym przedstawiciele z: Polski, Szwecji, Austrii, Serbii, Finlandii, Łotwy, Czech, Słowacji, Włoch, Portugalii, Estonii, Belgii, Holandii i Szwajcarii. Uczestnicy reprezentowali szereg jednostek badawczych i naukowych. Obecni byli również przedstawiciele administracji państwowej i samorządowej, nadzoru górniczego a także wielu przedsiębiorstw górniczych, firm doradczych i kancelarii prawnych.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Wiktor Werfel, Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dotyczące dozoru ruchu odkrywkowego zakładu górniczego. Omawia m.in. najważniejsze aspekty pracy KRZG, podpowiada, skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej oraz jak zapewnić bezpieczeństwo załogi zakł...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Według prognozy z kwietnia, wzrost niepewności związany z wojną w Ukrainie i rosnące stopy procentowe będą skutkować ograniczeniem inwestycji w polskiej gospodarce w 2022 r., co przełoży się na spadek produkcji cementu do 19 mln t (-1,6% r/r). Przemysł cementowy w Polsce jest kluczową i strategiczną branżą gospodarki, a polską racją stanu powinno być wspieranie branży cementowej. Branża cementowa zmaga się z licznymi problemami. Aby omówić jej obecną sytuację, Stowarzyszenie Producentów Cemen...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Transport samochodowy jest dominującym rodzajem transportu technologicznego w kopalniach surowców skalnych, a jego opłacalność jest ściśle powiązana z kosztami eksploatacji. Racjonalny dobór systemu transportowego z wykorzystaniem wozideł technologicznych powinien wynikać z dokładnej analizy aspektów techniczno-ekonomicznych – inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych. Ponadto wozidła technologiczne powinny być dobierane z uwzględnieniem wszystkich istotnych parametrów do określonych warunków górn...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...