Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową
4-5 grudnia 2019 r. w Warszawie odbył się Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową zorganizowany przez Polski Kongres Drogowy oraz INFRAMA.
Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową został objęty honorowym patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC (World Road Association). Dodatkowo patronat nad Kongresem objęli Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Otwarcia Kongresu dokonali Zbigniew Kotlarek (prezes Polskiego Kongresu Drogowego) oraz dr Sławomir Heller (inicjatywa edukacyjna INFRAMA − Infrastructure Asset Management Academy). Podczas trzech sesji zarządcy dróg zostali skonfrontowani m.in. z wyzwaniami takimi jak rosnące ograniczenia nakładów finansowych na drogi czy też postępująca złożoność procesów zarządzania.
Zorganizowany Kongres miał na celu utworzenie platformy wymiany doświadczeń. Dzięki niemu zarządcy mogli dowiedzieć się o nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązaniach wdrażanych w różnych jednostkach związanych z branżą drogową. Podczas wydarzeń obu dni uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się w jaki sposób zaprezentowane rozwiązania mogą być wykorzystywane w codziennej pracy.
Dzień I – wykłady
Rola PIARC została omówiona podczas pierwszej sesji. Wskazano na jej istotny element w edukacji i propagowaniu nowoczesnego zarządzania infrastrukturą drogową. Poruszono również temat związany z ryzykiem oraz rezyliencją. Następnie przedstawiono wytyczne dotyczące utrzymania nawierzchni drogowych, poboczy i odwodnień na drogach samorządowych.
Druga sesja została poświęcona elektomobilności. Poruszono w niej tematy związane z wyzwaniami w zarządzaniu i utrzymaniu infrastruktury drogowej w dobie rewolucji technologicznej. Zaprezentowano również nowe inwestycje w zrównoważonym rozwoju sieci drogowych. Przedstawiono także Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji powiązany, czyli powiązanie branży drogowej z telekomunikacyjną, energetyczną i kolejową.
Podczas sesji trzeciej zaprezentowano: wartość informacji w zarządzaniu infrastrukturą drogową, rolę nowoczesnej diagnostyki w zarządzaniu infrastrukturą drogową oraz planowanie cyklu życia w Road Asset Management. Na koniec zobrazowany został poziom usług (level of service) jako element zarządzania ryzykiem w kontraktach na utrzymanie dróg.
Dzień drugi – warsztaty
Drugiego dnia kongresu uczestnicy mieli możliwość wziąć udziału w czterech różnych warsztatach poświęconych. Zostały one poświęcone:
- diagnostyce nawierzchni i wykorzystaniu jej wyników w zarządzaniu,
- bezpieczeństwie ruchu drogowego,
- planowaniu remontów
- oraz ryzyku w zarządzaniu infrastrukturą drogową.
Debaty, które odbywały się po każdej sesji prowadzone były przez przedstawicieli INFRAMA. Podczas nich uczestnicy Kongresu wypowiadali się na tematy związane z zarządzaniem infrastrukturą drogową. W kongresie wzięło udział ponad 100 uczestników, pośród których znaleźli się: kadra techniczna, menażerska administracji centralnej i władz samorządowych, zarządcy dróg oraz przedstawiciele instytucji zajmujących się szeroko rozumianym zarządzaniem infrastrukturą drogową.
Źródło i fot.: redakcja
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...