IV Warsztaty Geologii Inżynierskiej
9-10 czerwca 2022 r. w Krakowie odbyły się IV Warsztaty Geologii Inżynierskiej, których Organizatorem była Katedra Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo – Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Pierwszy dzień wydarzenia
Pierwszy dzień Wydarzenia stanowiła sesja audytoryjna, podczas której wygłoszono 6 referatów, dotyczących wzajemnych relacji pomiędzy Zamawiającym a Projektantem i Wykonawcą, realizującymi inwestycje liniowe. Przedstawiciele instytucji takich jak: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., GAZ-SYSTEM S.A. oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad omówili wymagania Zamawiającego w świetle Wytycznych badań podłoża gruntowego pod inwestycje liniowe. W sesji II wystąpienia dotyczyły kwestii wymagań Zamawiającego z pespektywy Wykonawcy badań podłoża gruntowego oraz oczekiwań Projektanta inwestycji liniowych. W ostatniej części sesji audytoryjnej miał miejsce Panel Dyskusyjny, w którym udział wzięli eksperci reprezentujący stronę Zamawiającą, Wykonawców, Projektantów oraz przedstawicieli Instytucji naukowo – badawczych. Panel ten był świetną okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń.
Drugi dzień wydarzenia
Drugiego dnia odbyła się sesja warsztatowa, podczas której Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w jednym z trzech rodzajów warsztatów. Ich tematyka koncentrowała się wokół:
-
wierceń geologiczno – inżynierskich i geotechnicznych (Prowadzący: przedstawiciele Polskiego Zrzeszenia Wykonawców Badań Podłoża Gruntowego oraz przedstawiciele firmy GEOMAX),
-
sondowań CPTU/SCPTU/DMT (Prowadzący: przedstawiciele firmy BAARS),
-
metodyki poboru prób w aspekcie badań laboratoryjnych (Prowadzący: przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej).
IV Warsztaty Geologii Inżynierskiej cieszyły się dużym zainteresowaniem – wzięło w nich udział ponad 200 uczestników. Organizatorzy zaproponowali uczestnikom również udział w sesji audytoryjnej w trybie online.
Patronat oraz wsparcie
Patronat Honorowy nad Wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., Państwowy Instytut Geologiczny-Państwowy Instytut Badawczy, Prezes Polskiego Komitetu Geologii Inżynierskiej i Środowiska dr hab. Piotr Zawrzykraj, Przewodnicząca Polskiego Komitetu Geotechniki Oddział Małopolski dr inż. Grażyna Gaszyńska-Freiwald, Centralny Port Komunikacyjny oraz Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.
Tegoroczną edycję Warsztatów Geologii Inżynierskiej wsparło również liczne grono instytucji takich jak: Polskie Zrzeszenie Wykonawców Badań Podłoża Gruntowego, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Instytut Techniki Budowlanej oraz TPA Sp. z o. o.
Partnerem Generalnym IV Warsztatów Geologii Inżynierskiej została firma BAARS, a Partnerem laboratorium BGiS.
Więcej szczegółów na stronie internetowej: www.wgi.agh.edu.pl oraz na profilu na FB: Warsztaty Geologii Inżynierskiej. Tam wkrótce pojawi się foto- oraz wideorelacja z Wydarzenia. Serdecznie zapraszamy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...