infraBIM 2020 V4 Expo & Multi-Conference
Cyfryzacja branży budowlanej jest już faktem. Budownictwo 4.0 było głównym tematem najważniejszego wydarzenia BIM w Europie Środkowo-Wschodniej, czyli infraBIM 2020 V4 Expo & Multi-Conference.
Ze względu na pandemię organizatorzy zdecydowali o zmianie majowego terminu na 13-16 października 2020 r. Mimo trudnej w realizacji wersji online osiągnięto światowy poziom zarówno pod względem organizacyjnym, jak i merytorycznym. Zwłaszcza że konferencji towarzyszyło powstanie pierwszego w tej części Europy informacyjnego kanału wideo o nazwie infraSTUDIO.
W wydarzeniu wzięło udział ponad 800 uczestników z 24 krajów świata, w tym z tak odległych miejsc jak: Australia, Egipt, Peru i Wietnam. Organizatorem była fundacja EccBIM przy wsparciu zespołu infraTEAM jako operatora. Politechnika Śląska była głównym partnerem akademickim.
Najważniejsze wydarzenia
W sesji otwarcia głos kolejno zabrali: JM Arkadiusz Mężyk (rektor Politechniki Śląskiej), Hubert Nowak (prezes Urzędu Zamówień Publicznych), Tomasz Żuchowski (Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad), Kazimierz Karolczak (przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), Richlove Mensah (dyrektor regionalny Departamentu Handlu Międzynarodowego z Ambasady Brytyjskiej), Wiktor Piwkowski (koordynator Projektu BIM Standard PL).
Duży udział w umiędzynarodowieniu wydarzenia miało wsparcie wsparcie Departamentu Handlu Zagranicznego i Ambasad Brytyjskich. Razem z firmą SPI zrealizowana została sesja specjalna SMART INFRASTRUCTURE. Najwięksi zagraniczni eksperci BIM, którzy brali udział w kluczowych brytyjskich inwestycjach w infrastrukturę, dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu cyfryzacji budownictwa.
Drugi dzień to z kolei BIM HYDE PARK i zaangażowanie zespołu Urzędu Zamówień Publicznych. To specjalne wydarzenie zostało podzielone na trzy części: najpierw wprowadzenie w postaci serii prelekcji na temat strategii BIM na centralnym szczeblu krajów Grupy Wyszehradzkiej, a po nim były dwa panele dyskusyjne. W pierwszym z nich przedstawiciele centralnych instytucji rozmawiali na temat implementacji krajowych standardów BIM. Drugi panel, z udziałem m.in. świata akademickiego i organizacji zawodowych, dotyczył kompetencji BIM. Pozostałe dwa dni to seria sesji plenarnych oraz praktycznych warsztatów.
Podsumowanie
Przez cztery dni można było wysłuchać prawie 40 prelekcji, wziąć udział w prawie 20 warsztatach oraz uczestniczyć w kilku ważnych panelach dyskusyjnych. Prelegenci i dyskutanci należeli do najbardziej znanych ekspertów BIM w Europie. Brali oni udział w największych infrastrukturalnych kontraktach Wielkiej Brytanii czy Skandynawii. Wśród nich byli też przedstawiciele naszego regionu, m.in. z projektów Rail Baltica, Centralnego Portu Komunikacyjnego czy Centrum Nauki Kopernik.
Patronat honorowy nad infraBIM objęło Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Zamówień Publicznych, GDDKiA, Fundacja Grupy PKP i Ambasada Brytyjska w Warszawie. Wydarzeniu patronowało również prawie 20 innych podmiotów w postaci organizacji zawodowych, samorządowych i ośrodków akademickich. Patronat medialny realizowało ponad 20 wydawnictw, czasopism i portali informacyjnych.
Tekst: dr hab. inż. Marek Salamak, prof. Pol. Śl.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...