III edycja Seminarium Warsztatowego
19-20 sierpnia 2020 r. w Toruniu odbyła się zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” III edycja Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli, m.in.:
- Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
- Marszałek Województwa Lubuskiego,
- Prezydent Miasta Torunia
- oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich.
Seminarium swym zasięgiem objęło Polskę Północno-Zachodnią, uwzględniając województwa: lubuskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Pomimo niesprzyjających okoliczności związanych z obostrzeniami nałożonymi na wydarzenia w związku z pandemią koronawirusa organizatorzy dołożyli wszelkich starań, by spotkanie przebiegało z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego.
Przywitanie gości i pierwsze wystąpienia
Po przywitaniu gości i wystąpieniu lokalnych władz – Zbigniewa Fiderewicza (zastępca prezydenta miasta Torunia) oraz Rafała Wiewiórskiego (dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu) – swój referat zaprezentowali Adam Wojczuk wraz z Krzysztofem Błażejowskim. Jako przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Następnie Agnieszka Kędzierska, koordynator, zespół ds. badań i rozwoju Lotos Asfalt, omówiła propozycje technologii asfaltowych idealnych dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych. Przedstawiła również wszystkie ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, opowiedział, w jaki sposób można wykorzystywać keramzyt przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych. Jako lekkie nasypy odciążające oraz w celu redukcji parcia na obiekty inżynierskie.
Jako ostatni przed przerwą, tym razem w imieniu Orlen Asfalt wystąpił Pan Krzysztof Błażejowski. Przedstawił on referat, poprzez który odpowiedział na pytanie, jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych, przedstawiając konkretne rozwiązania.
Druga część wystąpień merytorycznych
Proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych w postaci mieszanki SMA 16 JENA przedstawiła Krystyna Szymaniak, product manager, Rettenmaier Polska. Natomiast Jan Zieliński, członek zarządu Heller Consult, przedstawił rozwiązanie, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata.
Marek Giera, dyrektor generalny firmy Giera, przybliżył słuchaczom zagadnienie oznakowania poziomego i pionowego dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych i przepisach wykonawczych.
Referat na temat zmniejszenia kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych wygłosił Michał Gołos, przedstawiciel firmy Tensar Polska.
Kolejno pod szyldem Orlen Asfalt wystąpiła Marta Wójcik-Wiśniewska, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Asfalt. Omówiła kwestie związane z nowoczesnymi nakładkami asfaltowymi jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych.
Następnie wykład wygłosił Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe. Podpowiadając słuchaczom, jak usprawnić i przyspieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Jako ostatni wystąpił Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA, przedstawiając innowacyjną, bo świecącą w ciemności ścieżkę rowerową.
Wycieczka regionalna
Po niezwykle interesującej części merytorycznej uczestnicy mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze zakątki centrum Torunia wraz z przewodnikami. Pod koniec dnia odbyła się kolacja towarzyska, w ruinach zamku krzyżackiego − najstarszej warowni krzyżackiej na terenie Ziemi Chełmińskiej.
Opracowała: Daria Pilch
fot. J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...