I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych”. Lokalizacja Forum nie była przypadkowa swoim zasięgiem obejmowała region Polski Północnej. Kontynuacją wydarzenia będzie zaplanowana na południu kraju druga edycja wydarzenia. Patronat honorowy nad Forum objęli: wojewoda warmińsko-mazurski – Artur Chęciński, marszałek województwa kujawsko– -pomorskiego – Piotr Całbecki, marszałek województwa lubuskiego – Elżbieta Anny Polak, marszałek województwa mazowieckiego – Adam Struzik, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk oraz marszałek województwa warmińsko-mazurskiego – Gustaw Marek Brzezia.
Pierwszy dzień Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania gości. Następnie swój wykład wprowadzający przedstawił Jarosław Białk, Starosta Pucki, omawiając charakterystykę regionu Powiatu Puckiego i związane z nim inwestycje drogowe realizowane w latach 2014-2022.
Wystąpienia podczas I bloku
Następnie rozpoczął się blok pierwszy, zatytułowany „Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia”. Tę część otwarła Agnieszka Kędzierska, przedstawicielka firmy LOTOS Asfalt, ze swoim wykładem na temat utrzymania nawierzchni z asfaltami modyfikowanymi i wysokomodyfikowanymi. Jako kolejni wystąpili reprezentanci Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego. Pierwszy głos zabrał Dominik Małasiewicz, tłumacząc, jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego. Później Piotr Różycki zaprezentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych. Kolejno referat dotyczący niezwykłego materiału budowlanego, jakim jest pianobeton, przedstawił Łukasz Chady, przedstawiciel firmy Pianobeton Wajm. Po wygłoszeniu wszystkich referatów słuchacze zadawali liczne pytania, wdając się także w merytoryczne dyskusje z prelegentami. Forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji.
Wystąpienia podczas II bloku
Referaty podczas drugiego bloku traktowały o „Wpływie jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury”. W tej części wydarzenia organizatorzy oddali głos: Piotrowi Mazurowskiemu, Tensar Polska, który omówił istotny temat ograniczenia zużycia kruszyw dzięki optymalizacji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych, a także Przemysławowi Kulmaczewskiemu, reprezentantowi grupy UNIBEP Oddział Infrastruktury, który w swoim wystąpieniu zaznaczył istotę użycia kruszyw polodowcowych w mieszance SMA, wskazując na łatwą dostępność, a jednocześnie innowacyjność tego rozwiązania. Prelegent przybliżył również znaczenie destruktu asfaltowego w drogownictwie, nazywając go „czarnym złotem”, za korzyści wynikające ze stosowania destruktu podał m.in.: zmniejszenie śladu węglowego, racjonalne i odpowiedzialne wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu oraz obniżenie kosztów budowy dróg. Jako ostatni wystąpił Sławomir Post, ADFORS Construction Products, Geotextiles, z wystąpieniem traktującym o korzyściach ze stosowania geosyntetyków w górnych warstwach asfaltowych.
Wystąpienia podczas III bloku
Trzeci blok wystąpień merytorycznych zatytułowany „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. I” rozpoczął Piotr Heinrich, przedstawiciel OAT, ze swoim wystąpieniem na temat nowoczesnych technologii napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Jako następny referat wygłosił dr inż. Maciej Maliszewski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który na przykładzie doświadczeń warszawskich omówił technologię szybkiego remontu nawierzchni asfaltowej. W wystąpieniu przedstawił problem drogowy, jego realizację, a następnie ocenę stanu nawierzchni po remoncie w proponowanej formule. Prelegent omawiał także wybrane przykłady niepowodzeń i analizował ich przyczyny. Następnie głos zabrał przedstawiciel firmy Heller Consult, Jan Zieliński, który w swojej prezentacji odpowiedział na pytanie jak uzyskać niezbędne informacje do zarządzania drogami w 7 dni? Swoją wypowiedź oparł na pomiarze, analizie i ocenie stanu nawierzchni dróg, chodników i ścieżek dla rowerów na przykładzie diagnostyki ASPEN w Jastrzębiej Górze.
Całą sesję zakończył wykład specjalny „Rynek budowlany – ekonomia i perspektywy”, który przedstawił Jan Styliński. Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zaprezentował m.in.: kluczowe wyzwania stojące przed polskim budownictwem, tj. odpływ pracowników z Ukrainy (co prawdopodobne będzie miało wpływ na opóźnienia na budowach) niedobór materiałów (przez co prawdopodobne wpłynie na opóźnienia na budowach), kolejna fala zwyżek cen materiałów budowlanych (wzrost kosztów), wzrost stóp procentowych (wzrost kosztów), zaostrzenie polityki gwarancyjnej i kredytowej przez instytucje finansowe, ryzyko fali upadłości w sektorze budownictwa oraz wyhamowanie inwestycji.
Gra terenowa
Pod koniec dnia odbyła się gra terenowa „ASPEN”, zorganizowana przez firmę Heller Consult. Chętni, zapoznani wcześniej ze specyfiką gry, po podziale na grupy udali się do realizacji poleconych im zadań. Każda osoba w grupie była odpowiedzialna za inną czynność, która miała doprowadzić drużynę do skutecznej analizy nawierzchni znajdującej się w obrębie gry. Do niezbędnych pomiarów uczestnikom posłużyły przygotowane przez organizatora: maszyny pomiarowe, pytania zamieszczone na mobilnej stronie gry oraz plan okolicznych dróg uwzględniający przydatne parametry.
Drugi dzień spotkania
Drugiego dnia podczas bloku IV nastąpiła kontynuacja tematu „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. II”. Jako pierwszy Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) omówił zagadnienie nowych nawierzchni asfaltowych dla dróg samorządowych. Następnie Agnieszka Kędzierska (LOTOS Asfalt) przedstawiła przyjazne dla środowiska technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych i rekreacyjnych. Na koniec sesji podsumowano wyniki analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej „ASPEN”.
Ostatni blok zatytułowany „Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji” rozpoczęto wystąpieniem Marka Wierzchowskiego, z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który w swojej prezentacji zawarł praktyczne wskazówki oceny warunków BRD w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. Następnie, z referatem na temat serwisu stałych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wystąpił Michał Karkowski, reprezentujący Instytut Badawczy Dróg i Mostów, a zaraz po nim Tomasz Radzikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, skupiając swoją wypowiedź wokół prognozowania ryzyka na sieci dróg wojewódzkich.
Organizatorzy dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i firmom partnerskim za wsparcie. I Forum Dróg Publicznych zakończyło się sukcesem, który mamy nadzieję powtórzyć podczas kolejnej edycji odbywającej się 9-10 listopada na Podhalu.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...