Awarie Budowlane 2024
20-24 maja 2024 r. w Międzyzdrojach odbyła się XXXI Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie Budowlane”. Podczas tegorocznego wydarzenia obchodzono aż dwa jubileusze: 50 lat od pierwszego sympozjum dotyczącego awarii i katastrof budowlanych oraz 30 lat Konferencji „Awarie Budowlane”.
Konferencja jest współorganizowana przez Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie oraz Szczeciński Oddział PZITB, przy wsparciu Instytutu Techniki Budowlanej w Warszawie. Otwarcia konferencji dokonała przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, prof. Maria Kaszyńska, a następnie głos zabrali: prof. Kazimierz Furtak – przewodniczący KILiW PAN, prof. dr hab. inż. Jacek Wróbel – rektor, prof. Cezary Madryas – przewodniczący KNi PZITB, dr inż. Robert Geryło – dyrektor ITB w Warszawie. Następnie głos zabrali goście, składając gratulacje pani prof. Marii Kaszyńskiej za organizację konferencji przez 30 lat. Po wystąpieniach gości odbyła się ceremonia wręczenia najważniejszych nagród i medali PZITB. Referaty plenarne zamówione przez organizatorów konferencji oraz referaty zgłoszone przez uczestników konferencji i zakwalifikowane przez Komitet Naukowy zostały opublikowane w liczącej 1040 stron monografii i były prezentowane podczas obrad w 12 sesjach tematycznych. Drugiego dnia konferencji odbyło się pięć sesji. Dwie pierwsze dotyczyły „Awarii obiektów mostowych i drogowych”, w których przedstawiono 13 referatów oraz referat plenarny W tej sesji były wygłoszone trzy referaty plenarne. Podczas sesji czwartej odbyła się dyskusja panelowa. Ostatnia w tym dniu odbyła się sesja dotycząca „Awarii konstrukcji stalowych”. Dzień obrad zakończyło ostatnie w tej kadencji posiedzenie Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN. W trzecim dniu konferencji odbyły się dwie sesje. W sesji dotyczącej Materiałowych aspektów awarii zaprezentowano siedem referatów. W sesji „Geotechniczne aspekty awarii” przedstawiono dwa referaty plenarne i osiem referatów zakwalifikowanych przez KN. Odbyło się również posiedzenie Komitetu Nauki PZITB, podczas którego zaprezentowali się laureaci nagród PZITB im prof. Stefana Bryły i prof. Wacława Żenczykowskiego. Tego dnia uczestnicy mieli możliwość wziąć udział w wycieczce technicznej. W czwartym dniu konferencji, 23 maja, odbyło się pięć sesji dot. awarii obiektów zabytkowych i konstrukcji żelbetowych, budownictwa ogólnego oraz diagnostyki. Podczas konferencji zaprezentowano 62 referaty, sześć referatów plenarnych oraz 37 posterów. W Konferencji udział wzięły 562 osoby, w tym goście z zagranicy, z: USA, Włoch, Francji, Australii, Niemiec, Turcji. Konferencja była doskonałą okazją do spotkania się i wymiany wiedzy dla wszystkich zainteresowanych tematyką awarii i katastrof budowlanych. Dzięki współpracy wielu instytucji i firm konferencja stanowiła ważne wydarzenie naukowe w dziedzinie inżynierii lądowej i budownictwa.
Organizator
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Przemysław Juszczyk: Polska może stworzyć nowoczesną, bezpieczną i ekologiczną sieć dróg
Przemysław Juszczyk, p.o. Dyrektora oddziału GDDKiA w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” mówi o swoim wyborze kariery zawodowej w branży drogowej, podkreśla znaczenie jakości inwestycji drogowych dla bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury oraz swoje wcześniejsze doświadczenia na tym stanowisku. Omawia także cele oddziału...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków