Europejski Kongres Gospodarczy online
Europejski Kongres Gospodarczy to wydarzenie, podczas którego w ciągu kilku dni uczestnicy mają okazję poznać najbardziej aktualne problemy i zagadnienia dotyczące wielu różnych branż, m.in. budownictwa czy inwestycji samorządowych.
IT w budownictwie
Jednym z pytań, na które w nowej rzeczywistości próbowali odpowiedzieć uczestnicy kongresu, dotyczyło branż, które są odporne na kryzys oraz które w kryzysie radzą sobie lepiej. Wśród nich zdecydowanie są te wykorzystujące Internet, jednak nie tylko one korzystają z jego możliwości, aby przetrwać. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, podkreślał, że choć branża drogowa należy do branż ciężkich, rozproszonych, to jednak dzięki wprowadzonym środkom zaradczym przechodzi obronną ręką przez kryzys, co podkreślają konkretne cyfry przywołane przed dyrektora. Podkreślił on także, że branża w pełni wykorzystuje narzędzia informatyczne – część spotkań odbywa się online, a wszyscy na bieżąco mogą korzystać z rozwiązań IT do monitorowania, zdobywania informacji, przetwarzania, komunikowania nie tylko w czasie epidemii, ale również po niej.
Przyszłość inwestycji infrastrukturalnych
Podczas panelu,,Inwestycje – budownictwo” prelegenci omawiali przyszłość inwestycji infrastrukturalnych i zastanawiali się, czy w najbliższym czasie nastąpi rewizja planów inwestycyjnych samorządów. Można zauważyć, że branża budowlana nie odczuła znacząco skutków pandemii, musiała się jednak przystosować do reżimu sanitarnego. Wśród uczestników panelu znaleźli się m.in.: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimex SA, Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy STRABAG Sp. z o.o.
Minister Adamczyk stwierdził, że zerwanie łańcucha dostaw w budownictwie sprawiłoby, że ich odbudowa trwałaby miesiące. Podkreślił także, że polskie budowy generują 1,5 mln miejsc pracy i stanowią koło zamachowe polskiej gospodarki. Dodał, że inwestycje nie są wygaszane. W podobnym tonie wypowiedział się A. Bresch – PKP również będzie kontynuować inwestycje. D. Blocher z Budimeksu stwierdził, że perturbacje pandemii nie będą miały wpływu na wynik firmy. W. Trojanowski z firmy Strabag również zapowiedział, że w tym roku uda się zrealizować inwestycje, ale problemem mogą być lata przyszłe w branży i poziom inwestycji w samorządach w latach 2021-22.
Ideą kongresu jest diagnozowanie stanu gospodarki oraz najnowszych zjawisk i trendów, które mają na nią wpływ. Tegoroczna edycja skupiła się na sytuacji, której kilkanaście tygodni temu jeszcze nie było, a teraz jest głównym tematem. Większość dyskusji dotyczyła „odmrażania gospodarki” i wpływu, jaki będzie miała pandemia na poszczególne branże w kolejnych latach.
fot. PTWP
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...