CPK podpisał umowę na budowę tunelu pod Łodzią
Inwestycja jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania.

Inwestycja jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania.
– Podpisanie umowy na budowę tunelu pod Łodzią to dowód, że program inwestycyjny CPK jest konsekwentnie realizowany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to istotny element powstającej infrastruktury, która będzie stanowić ogromny impuls dla rozwoju regionu łódzkiego, jego potencjału ekonomicznego i społecznego –
mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
– Tunel dalekobieżny w Łodzi, który jest kluczowym elementem linii „Y”, umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami tego miasta – mówi Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycja CPK w Łodzi, stanowiąca część powstającej linii „Y”, będzie elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza wyznaczonego przez Unię Europejską w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T.
Sam tunel jest kluczowy dla poprowadzenia szybkich pociągów z Łodzi w kierunku Poznania i Wrocławia. Będzie miał średnicę 14 metrów i 4,6 km długości. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przez centrum miasta będą przejeżdżać na głębokości od 25 do 35 metrów.
– Tunel KDP pod Łodzią jest częścią nowej linii kolejowej, która podobnie jak cała infrastruktura CPK spełnia standardy dual-use, czyli podwójnego zastosowania cywilnego i wojskowego. Linie KDP, Lotnisko CPK oraz powstający wokół niego system drogowy budowane są według standardów bezpieczeństwa wyznaczanych przez polski rząd i Unię Europejską. Powstający CPK będzie istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych –
powiedział dr Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK.
Firma PORR będzie miała 4 lata od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji.
– Z ogromną satysfakcją przyjmujemy decyzję o powierzeniu PORR budowy tunelu dalekobieżnego CPK. To dla nas dowód ogromnego zaufania, a jednocześnie zobowiązanie do sprawnej realizacji tego zadania o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej. Nasz zespół to doświadczeni inżynierowie, którzy nie tylko znają najnowocześniejsze technologie, ale potrafią je skutecznie wdrażać w warunkach gęstej miejskiej zabudowy, dodatkowo geologicznie trudnych. A z takimi właśnie wyzwaniami będziemy mieć do czynienia przy tej realizacji. Wierzę, że nasze kompetencje oraz kultura inżynierskiej precyzji i odpowiedzialności stanowią gwarancję sprawnej, bezpiecznej i terminowej realizacji tego projektu – powiedział Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR.
Budowa tunelu ruszy jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej wykonawczej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej „Retkinia” w kierunku komory wydobywczej „Fabryczna”, a samo drążenie rozpocznie się w IV kwartale 2026 r.
– Przy budowie tunelu niezwykle ważnym zadaniem będzie zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczenie wszelkich niedogodności, które spowoduje jego drążenie – mówi Piotr Rachwalski, Członek Zarządu CPK.
– Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich między innymi najdłuższy mierzący ok. 2 300 metrów, pozamiejski tunel drążony w skale zlokalizowany na Dolnym Śląsku oraz tunel pod cieśniną Świną w Świnoujściu. Cieszymy się, że wraz z budową odcinka Kolei Dużych Prędkości w Łodzi możemy przystąpić do kolejnego równie fascynującego, co wymagającego zadania tunelowego – powiedział Krzysztof Laskowski, Członek Zarządu PORR.
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu oraz zrealizowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego pozwalającego na systematycznie pozyskiwanie informacje na temat tego, co dzieje się z budynkami podczas prac nad tunelem.
Obecnie trwają też prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.
Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.
źródło i fot. CPK
Przeczytaj również: S7 zmieni transport na południu Polski
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Analiza wykorzystania instalacji fotowoltaicznych z magazynem energii do zasilania oświetlenia węzła drogowego, cz. II
Niniejsze opracowanie przedstawia możliwość zastosowania technologii opartych na ogniwach fotowoltaicznych wspartych magazynem energii, które mogą posłużyć do zasilania energią elektryczną elementów infrastruktury drogowej. Analiza została przeprowadzona dla istniejącego węzła drogowego, którego odbiorem energii elektrycznej jest instalacja oświetlenia drogowego. Autor scharakteryzował obiekt, określił parametry sieci zasilającej oraz przedstawił profil odbiorcy. W artykule przedstawiono możl...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...