Cemex Polska uzyskał dla wszystkich cementów nowe deklaracje środowiskowe III typu
W 2023 roku Cemex Polska uzyskał 9 nowych certyfikatów i deklaracji środowiskowych III typu tzw. EPD (ang. Environmental Product Declaration) na wszystkie cementy produkowane w trzech zakładach firmy: w Chełmie, Rudnikach i Gdyni. Deklaracja EPD to ważny dokument, który potwierdza oddziaływanie produktu na środowisko naturalne w całym jego cyklu życia (Life Cycle Assessement – LCA).
Pierwsze deklaracje środowiskowe EPD oraz certyfikaty dla wszystkich cementów z oferty Cemex, firma uzyskała już w 2021 roku. Od tego czasu spółka intensywnie działała nad dalszą redukcją emisji CO2, zarówno po stronie procesowej, jak również rozszerzając ofertę produktów niskoemisyjnych. Nasi klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy cementów z linii Vertua®, które pozwalają ograniczyć ślad węglowy realizowanych przez nich inwestycji. Działania te zaowocowały dalszym obniżeniem wielkości emisji CO2, dlatego firma ponownie wystąpiła do niezależnej jednostki certyfikującej – Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), o aktualne wyliczenie śladu środowiskowego naszych produktów, na bazie danych produkcyjnych za rok 2022.
Deklaracje środowiskowe III typu EPD stanowią rzetelne źródło informacji o emisyjności cementów Cemex i zawierają zweryfikowane dane, dzięki którym nasi klienci mogą świadomie dokonywać wyboru materiałów o najniższym śladzie węglowym. W przypadku cementu Vertua® Ultra CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA mówimy o emisji CO2 na poziomie 305 kg/tonę cementu (wartość brutto) oraz 231 kg/tonę cementu (wartość netto). Uzyskana wartość stanowi około 60% mniej emisji CO2 niż w przypadku cementów z grupy CEM I. Jest to potwierdzenie ulepszonych właściwości wyrobów w obszarze ich wpływu na środowisko naturalne.
– Przyznane naszym produktom deklaracje środowiskowe wpisują się w nasz globalny program „Future in Action”, w ramach którego działamy na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla w procesach produkcyjnych. Bierzemy odpowiedzialność nie tylko za jakość naszej oferty, ale i jakość życia, a tę pragniemy poprawiać, poszerzając nasze portfolio o kolejne produkty niskoemisyjne. Uzyskane deklaracje środowiskowe III typu potwierdzają, że produkty z oferty Cemex, które trafiają do klientów są zweryfikowane pod kątem ich wpływu na środowisko i pozwalają uzyskiwać inwestycjom realizowanym z ich wykorzystaniem zielone certyfikaty, m.in. LEED, BREEAM czy DGNB. Produkty Cemex są z powodzeniem stosowane w kluczowych inwestycjach w całej Polsce, a zainteresowanie niskoemisyjną ofertą motywuje nas do dalszego rozwoju w tym obszarze – mówi Rafał Gajewski, Dyrektor Pionu Handlowego, Członek Zarządu Cemex Polska.
Cemex dla klimatu
Cemex od 2020 roku realizuje strategię „Future in Action”, która zakłada obniżenie poziomu emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na produkty cementowe o 47% do 2030 roku. Cel ten został już osiągnięty w Europie i został zaktualizowany na 55% redukcję do 2030 roku. Natomiast w 2050 roku firma zamierza dostarczać swoim klientom na całym świecie beton o zerowym śladzie węglowym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...