Cemex Polska uzyskał dla wszystkich cementów nowe deklaracje środowiskowe III typu
W 2023 roku Cemex Polska uzyskał 9 nowych certyfikatów i deklaracji środowiskowych III typu tzw. EPD (ang. Environmental Product Declaration) na wszystkie cementy produkowane w trzech zakładach firmy: w Chełmie, Rudnikach i Gdyni. Deklaracja EPD to ważny dokument, który potwierdza oddziaływanie produktu na środowisko naturalne w całym jego cyklu życia (Life Cycle Assessement – LCA).
Pierwsze deklaracje środowiskowe EPD oraz certyfikaty dla wszystkich cementów z oferty Cemex, firma uzyskała już w 2021 roku. Od tego czasu spółka intensywnie działała nad dalszą redukcją emisji CO2, zarówno po stronie procesowej, jak również rozszerzając ofertę produktów niskoemisyjnych. Nasi klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy cementów z linii Vertua®, które pozwalają ograniczyć ślad węglowy realizowanych przez nich inwestycji. Działania te zaowocowały dalszym obniżeniem wielkości emisji CO2, dlatego firma ponownie wystąpiła do niezależnej jednostki certyfikującej – Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), o aktualne wyliczenie śladu środowiskowego naszych produktów, na bazie danych produkcyjnych za rok 2022.
Deklaracje środowiskowe III typu EPD stanowią rzetelne źródło informacji o emisyjności cementów Cemex i zawierają zweryfikowane dane, dzięki którym nasi klienci mogą świadomie dokonywać wyboru materiałów o najniższym śladzie węglowym. W przypadku cementu Vertua® Ultra CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA mówimy o emisji CO2 na poziomie 305 kg/tonę cementu (wartość brutto) oraz 231 kg/tonę cementu (wartość netto). Uzyskana wartość stanowi około 60% mniej emisji CO2 niż w przypadku cementów z grupy CEM I. Jest to potwierdzenie ulepszonych właściwości wyrobów w obszarze ich wpływu na środowisko naturalne.
– Przyznane naszym produktom deklaracje środowiskowe wpisują się w nasz globalny program „Future in Action”, w ramach którego działamy na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla w procesach produkcyjnych. Bierzemy odpowiedzialność nie tylko za jakość naszej oferty, ale i jakość życia, a tę pragniemy poprawiać, poszerzając nasze portfolio o kolejne produkty niskoemisyjne. Uzyskane deklaracje środowiskowe III typu potwierdzają, że produkty z oferty Cemex, które trafiają do klientów są zweryfikowane pod kątem ich wpływu na środowisko i pozwalają uzyskiwać inwestycjom realizowanym z ich wykorzystaniem zielone certyfikaty, m.in. LEED, BREEAM czy DGNB. Produkty Cemex są z powodzeniem stosowane w kluczowych inwestycjach w całej Polsce, a zainteresowanie niskoemisyjną ofertą motywuje nas do dalszego rozwoju w tym obszarze – mówi Rafał Gajewski, Dyrektor Pionu Handlowego, Członek Zarządu Cemex Polska.
Cemex dla klimatu
Cemex od 2020 roku realizuje strategię „Future in Action”, która zakłada obniżenie poziomu emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na produkty cementowe o 47% do 2030 roku. Cel ten został już osiągnięty w Europie i został zaktualizowany na 55% redukcję do 2030 roku. Natomiast w 2050 roku firma zamierza dostarczać swoim klientom na całym świecie beton o zerowym śladzie węglowym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...