Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. „zrid”) dla zadania „Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28”. Obwodnica ta ominie także od północnego zachodu Nowy Sącz. Wydany dziś „zrid” obejmuje odcinek o długości ponad 1400 m
W Nowym Sączu, przy rondzie, do którego dowiązana zostanie nowa obwodnica, odbył się briefing prasowy, podczas którego wojewoda małopolski Łukasz Kmita przekazał wydaną decyzję zastępcy dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Robertowi Jakubiakowi. W briefingu uczestniczyli również posłowie Jan Duda oraz Arkadiusz Mularczyk.
– „Zielone światło” zapala się dziś dla budowy obwodnicy Chełmca. Jest to ważne zarówno dla Mieszkańców tej miejscowości, jak i Nowego Sącza oraz okolic. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego to wyczekiwany oddech ulgi, ale także poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu w tym rejonie – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
– Warto podkreślić, że inwestycja ta jest łącznikiem dwóch innych ważnych inwestycji drogowych, umożliwiającym im przyjęcie pełnej funkcjonalności. Chodzi o dopełnienie obwodnicy zachodniej i północnej Nowego Sącza. Rząd Pana Premiera Mateusza Morawieckiego konsekwentnie i z determinacją dąży do tego, aby stale usprawniać i poprawiać jakość i bezpieczeństwo istniejących dróg, a także rozbudowywać sieć infrastrukturalną wszędzie tam, gdzie wpływa to na realną poprawę życia Mieszkańców – dodaje wojewoda.
– Wydany „zrid” dotyczy drogi, która przebiegać będzie w północnej części Chełmca. Ominie ona centrum miejscowości i umożliwi połączenie dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza. Dopełnienie układu komunikacyjnego jest w tym rejonie niezwykle istotne. Dzięki realizacji tego zadania poprawią się warunki komunikacyjne w samej gminie Chełmiec oraz na odcinku dojazdu do trzeciego co do wielkości miasta w naszym województwie. Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w wydanie tej ważnej dla Nowosądecczyzny decyzji – mówi I wicewojewoda małopolski Józef Leśniak.
– Mamy obwodnicę południową, mamy obwodnicę wschodnią – został ten kawałek 1,5-kilometrowy obwodnicy północnej. Jak jest to ważna obwodnica, wiedzą wszyscy ci, którzy właśnie próbują się przebić przez Chełmiec. Jak to jest uciążliwie dla Mieszkańców tej miejscowości, wiedzą oni sami. Dobrze się stało, że po tylu latach ruszą prace nad budową tego – jakże ważnego – łącznika – podkreślał podczas briefingu poseł Jan Duda.
– Na początku tej kadencji Sejmu powołaliśmy zespół, którego celem jest rozwiązanie problemów komunikacyjnych w Małopolsce, ale przede wszystkim na Sądecczyźnie, bo przecież tu jest nasza mała Ojczyzna. Cieszę się, że w końcu, po tylu latach, udało się uzyskać odpowiednią dokumentację i przystąpić do prac. Jest to bardzo ważny odcinek tutaj na Sądecczyźnie. Jego otwarcie spowoduje, że znikną niezwykle uciążliwe korki w gminie Chełmiec, a jazda będzie szybsza i bezpieczniejsza – dodał poseł Arkadiusz Mularczyk.
Zakres planowanych prac obejmie między innymi:
− budowę ok. 1,5 km odcinka drogi jednojezdniowej, dwupasmowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego);
− budowę obiektów inżynierskich, tj. dwóch mostów i dwóch wiaduktów;
− przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych oraz budowę i przebudowę infrastruktury technicznej;
− przebudowę wlotu ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu DK nr 28, a także ronda na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej;
− rozbudowę dróg gminnych, budowę chodników i urządzeń ochrony środowiska takich jak ekrany akustyczne, osadniki i separatory.
Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można od razu zaczynać prace. Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Harmonogram realizacyjny przewiduje wykonanie prac w latach 2022-2023. Inwestycja jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
– GDDKiA realizuje Program Budowy Dróg Krajowych w Małopolsce. Dzisiaj spotykamy się, aby poinformować o budowie obwodnicy Chełmca. Chcę podkreślić, że współpraca z Urzędem Wojewódzkim jest cały czas bardzo skuteczna. Mamy złożone dwa duże wnioski o obwodnicę Oświęcimia i Zabierzowa, a we wrześniu będziemy składali wniosek o wydanie decyzji „zrid” na obwodnicę Brzeska – wyjaśniał zastępca dyrektora GDDKiA – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak.
źródło i fot.: malopolska.uw.gov.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...