Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. „zrid”) dla zadania „Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28”. Obwodnica ta ominie także od północnego zachodu Nowy Sącz. Wydany dziś „zrid” obejmuje odcinek o długości ponad 1400 m

W Nowym Sączu, przy rondzie, do którego dowiązana zostanie nowa obwodnica, odbył się briefing prasowy, podczas którego wojewoda małopolski Łukasz Kmita przekazał wydaną decyzję zastępcy dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Robertowi Jakubiakowi. W briefingu uczestniczyli również posłowie Jan Duda oraz Arkadiusz Mularczyk.
– „Zielone światło” zapala się dziś dla budowy obwodnicy Chełmca. Jest to ważne zarówno dla Mieszkańców tej miejscowości, jak i Nowego Sącza oraz okolic. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego to wyczekiwany oddech ulgi, ale także poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu w tym rejonie – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
– Warto podkreślić, że inwestycja ta jest łącznikiem dwóch innych ważnych inwestycji drogowych, umożliwiającym im przyjęcie pełnej funkcjonalności. Chodzi o dopełnienie obwodnicy zachodniej i północnej Nowego Sącza. Rząd Pana Premiera Mateusza Morawieckiego konsekwentnie i z determinacją dąży do tego, aby stale usprawniać i poprawiać jakość i bezpieczeństwo istniejących dróg, a także rozbudowywać sieć infrastrukturalną wszędzie tam, gdzie wpływa to na realną poprawę życia Mieszkańców – dodaje wojewoda.
– Wydany „zrid” dotyczy drogi, która przebiegać będzie w północnej części Chełmca. Ominie ona centrum miejscowości i umożliwi połączenie dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza. Dopełnienie układu komunikacyjnego jest w tym rejonie niezwykle istotne. Dzięki realizacji tego zadania poprawią się warunki komunikacyjne w samej gminie Chełmiec oraz na odcinku dojazdu do trzeciego co do wielkości miasta w naszym województwie. Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w wydanie tej ważnej dla Nowosądecczyzny decyzji – mówi I wicewojewoda małopolski Józef Leśniak.
– Mamy obwodnicę południową, mamy obwodnicę wschodnią – został ten kawałek 1,5-kilometrowy obwodnicy północnej. Jak jest to ważna obwodnica, wiedzą wszyscy ci, którzy właśnie próbują się przebić przez Chełmiec. Jak to jest uciążliwie dla Mieszkańców tej miejscowości, wiedzą oni sami. Dobrze się stało, że po tylu latach ruszą prace nad budową tego – jakże ważnego – łącznika – podkreślał podczas briefingu poseł Jan Duda.
– Na początku tej kadencji Sejmu powołaliśmy zespół, którego celem jest rozwiązanie problemów komunikacyjnych w Małopolsce, ale przede wszystkim na Sądecczyźnie, bo przecież tu jest nasza mała Ojczyzna. Cieszę się, że w końcu, po tylu latach, udało się uzyskać odpowiednią dokumentację i przystąpić do prac. Jest to bardzo ważny odcinek tutaj na Sądecczyźnie. Jego otwarcie spowoduje, że znikną niezwykle uciążliwe korki w gminie Chełmiec, a jazda będzie szybsza i bezpieczniejsza – dodał poseł Arkadiusz Mularczyk.
Zakres planowanych prac obejmie między innymi:
− budowę ok. 1,5 km odcinka drogi jednojezdniowej, dwupasmowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego);
− budowę obiektów inżynierskich, tj. dwóch mostów i dwóch wiaduktów;
− przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych oraz budowę i przebudowę infrastruktury technicznej;
− przebudowę wlotu ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu DK nr 28, a także ronda na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej;
− rozbudowę dróg gminnych, budowę chodników i urządzeń ochrony środowiska takich jak ekrany akustyczne, osadniki i separatory.
Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można od razu zaczynać prace. Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Harmonogram realizacyjny przewiduje wykonanie prac w latach 2022-2023. Inwestycja jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
– GDDKiA realizuje Program Budowy Dróg Krajowych w Małopolsce. Dzisiaj spotykamy się, aby poinformować o budowie obwodnicy Chełmca. Chcę podkreślić, że współpraca z Urzędem Wojewódzkim jest cały czas bardzo skuteczna. Mamy złożone dwa duże wnioski o obwodnicę Oświęcimia i Zabierzowa, a we wrześniu będziemy składali wniosek o wydanie decyzji „zrid” na obwodnicę Brzeska – wyjaśniał zastępca dyrektora GDDKiA – Oddziału w Krakowie Robert Jakubiak.
źródło i fot.: malopolska.uw.gov.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...