Beton CEMEX na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa
CEMEX dostarcza specjalistyczny beton o obniżonym składzie węglowym na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa. Wykorzystanie tego rozwiązania pozwala obniżyć ślad węglowy oraz jest potwierdzeniem zaangażowania CEMEX w działania na rzecz ochrony klimatu.
Północna Obwodnica Krakowa będzie liczyła 12,327 km. Inwestycja zostanie zrealizowana w trzech etapach. Będący obecnie w budowie odcinek, na który materiały od października ubiegłego roku dostarcza CEMEX, będzie obejmował dwa tunele w miejscowościach Zielonki i Bosutów.
Do budowy tuneli wykonywanych w technologii podstropowej, zostanie wykorzystanych kilka rodzajów specjalnie zaprojektowanych przez CEMEX mieszanek betonowych.
CEMEX dostarcza beton w różnych klasach wytrzymałości i o różnych parametrach trwałościowych.
Na potrzeby wykonania stropów i ścian tuneli dostarczona zostanie specjalistyczna mieszanka betonowa o niskim śladzie węglowym przeznaczona do budowy masywnych elementów konstrukcji budowlanych. CEMEX dostarczy również mieszanki betonowe na nawierzchnie w tunelach, a na pozostałe obiekty także: betony zwykłe konstrukcyjne, beton mostowy oraz beton do wykonania pali typu CFA i TVB.
„Północna Obwodnica Krakowa to bardzo ważny projekt. Duże znaczenie dla powodzenia inwestycji ma jakość wykorzystywanych mieszanek betonowych. Z myślą o powstających tunelach, zespół technologów betonu z CEMEX zaprojektował specjalne mieszanki o najwyższych parametrach trwałościowych, jak również mieszanki o obniżonym śladzie węglowym dedykowane do wykonania stropów tuneli, o przekroju dochodzącym do 2 m.” – mówi Michał Grys, Dyrektor Pionu Materiały w CEMEX Polska. – „Wszystkie mieszanki wykorzystywane podczas budowy charakteryzują się doskonałymi parametrami i zostały przygotowane z uwzględnieniem specyfiki inwestycji.” – dodaje.
Mieszanki betonowe, które trafią na budowę obwodnicy, powstaną w dwóch mobilnych wytwórniach betonu zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie Krakowa – w Bosutowie i Zielonkach.
O inwestycji
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum firm: Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt A.S i Gülermak Sp. z o.o. oraz Mosty Łódź S.A. Zakres robót obejmuje m.in. budowę drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wraz z obiektami inżynierskimi, budowę 3 nowych węzłów i rozbudowę istniejącego węzła Modlnica oraz budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Zgodnie z umową wykonawczą pomiędzy GDDKiA (inwestorem) a ww. konsorcjum wykonawców cała inwestycja ma zostać zakończona w 2023 roku.
Inwestycja, która powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52, połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie Krakowa (A4, DK 79, DK 94, S7). Ocenia się, że odciąży ona III obwodnicę miasta, co w perspektywie poprawi przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.
Ten ważny dla Krakowa projekt infrastrukturalny jest przykładem działań podjętych przez CEMEX w kierunku realizacji strategii klimatycznej CEMEX „Przyszłość w Działaniu”, której celem jest osiągnięcie 55% redukcji emisji CO2 do 2030 roku. CEMEX to pierwsza firma w branży, która ogłosiła swoje zobowiązanie dotyczące redukcji emisji CO2 o co najmniej 55 % w swojej działalności w Europie do 2030 r., zgodnie z zobowiązaniami Unii Europejskiej. Przed podjęciem tego zobowiązania CEMEX osiągnął już blisko 35% redukcji emisji do 2020 r.
źródło i fot.: CEMEX
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...