Reklama

Belki hybrydowe w mostach – definicja i koncepcja projektowania

W materiale omówiono kwestie związane z definicją i koncepcją projektowania belek hybrydowych. Odniesiono się do zagadnienia ramienia sił wewnętrznych w przekrojach hybrydowych oraz przedstawiono problematykę związaną z analizą globalną belek hybrydowych.

Pojęcie „hybrydowy” nie jest jeszcze doprecyzowane i w zasadzie pojawia się w polskim mostownictwie w książce profesora Biliszczuka [1] (rys. 1), przedstawiającej zaprojektowane przez Europrojekt Gdańsk we współpracy z profesorem Lorencem mosty. Zastosowano w nim zespolenie composite dowels i w których powstały przekrój poprzeczny odbiega od geometrii umożliwiającej zastosowanie koncepcji projektowania na ścinanie zgodnie z Eurokodem 4. W ten sposób ukonstytuowała się definicja przekroju hybrydowego, która w sposób niejawny i ad-hoc [2] została zastosowana po raz pierwszy na moście przez Wierną Rzekę tzn. Łososinę w okolicach Kielc.

Koncepcja projektowania

Rozwinięcie przyjętej ad-hoc koncepcji [2] w uznaną koncepcję naukową [3] nastąpiło po jednoznacznym odniesieniu się do problemu ramienia sił w przekroju [4]. Za artykułem [4] kryją się ciekawe spostrzeżenia: nieczęsto zdarza się, aby fundamentalne i istotne dla rozumienia mechaniki konstrukcji wzory i mechanizmy nie były naświetlane w literaturze, a tak właśnie jest w przypadku koncepcji ramienia sił. Pokrótce przedstawia się przebieg rozumowania, ponieważ poznanie sposobu powstawania koncepcji pozwala pełniej zrozumieć oraz pojąć dlaczego w takiej, a nie innej postaci, się ją stosuje.

Profesor Lorenc zauważył prostą zależność zaprezentowaną na rys. 2 i 3 (jest to jedna z tych rzeczy, które pokazane komuś skutkują stwierdzeniem „że to oczywiste”, podczas gdy większość osób nie uświadamia sobie tego w ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.