Rozwiązania konstrukcyjne drogowych barier ochronnych w aspekcie bezpieczeństwa motocyklistów

W materiale podjęto temat rozwiązań konstrukcyjnych barier ochronnych. Autorzy odpowiadają na pytania, czy podstawowe rozwiązania BRD chronią motocyklistów. Jakie są wady barier podstawowych w tym zakresie oraz jakie rozwiązania stosuje się obecnie.

Rośnie liczba motocykli poruszających się po polskich drogach. Tendencja ta jest w ostatnich latach wyraźna. Chociaż z pewnością nie jest to wzrost tak dynamiczny jak w przypadku samochodów osobowych. Należy jednak zaznaczyć, że w czasie ostatnich dwóch dekad liczba motocykli zarejestrowanych w Polsce prawie się podwoiła. Taka sytuacja ma również odzwierciedlenie w statystykach dotyczących wypadków drogowych z udziałem motocyklistów. Pomimo wahania tego wskaźnika w ostatnich latach jego tendencja jest wzrostowa. Z danych statystycznych wynika, że co roku na drogach na całym świecie w wyniku wypadków ginie ponad milion osób. A prawie 50 milionów zostaje rannych. Obecnie w celu zapewnienia bezpiecznego ruchu pojazdów, a także i pieszych stosuje się szereg rozwiązań. Są to zarówno rozwiązania prawne, jak i organizacyjne i techniczne, które mają na celu poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Jednymi z ciekawszych rozwiązań są ciągle unowocześniane drogowe bariery ochronne.

Należy jednak wspomnieć, że wszelkiego rodzaju bariery (np. bariery: stalowe, linowe, betonowe) jako systemy zabezpieczające uczestników ruchu stworzono jako elementy, w które uderza pojazd. Biorąc jednak pod uwagę szerokie zróżnicowanie parku maszyn (np. pod względem wymiarów geometrycznych i masy), a także parametry ruchu pojazdu w danym przypadku uderzenia w barierę (np. prędkość i kąt uderzenia), trudno spodziewać się, że jedno rozwiązanie konstrukcyjne będzie jednocześnie spełniało w sposób zadowalający wszystkie założenia. W tym kontekście ciekawe jest rozpatrzenie tej problematyki w odniesieniu do bezpiecz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.