Aktualna problematyka górniczych przenośników taśmowych

Przenośniki taśmowe stanowią niezastąpiony środek transportu dla stale zwiększającej się wielkości wydobycia (kopaliny) surowców podstawowych i pospolitych. Wielkość tego wydobycia sięga miliardów ton; w 2011 r. wielkość wydobycia węgla kamiennego na świecie wynosiła ok. 7 miliardów ton. W artykule omówiono kwestie związane m.in. z układami napędowymi przenośników taśmowych oraz z samymi taśmami przenośnikowymi.

Górnictwo odkrywkowe węgla brunatnego w Europie, Indiach, Rosji i Australii wykorzystuje na dużą skalę transport taśmowy. Olbrzymie zastosowanie w świecie dotyczy systemu IPCC, w którym do odstawy kopaliny używa się przenośników taśmowych.

O znaczeniu przenośników taśmowych świadczy to, że urządzenia te są preferowane do transportu gigantycznych ilości urobku z kopalń podziemnych rudy polimetalicznej na powierzchnię. Wydajność przenośników taśmowych będzie wynosiła 10 000 t/h z głębokości 2000 m. Nie ma też innej rozsądnej alternatywy wobec zastosowania do tych zadań przenośników taśmowych. Oczywiście będzie zachodzić symbioza wyciągów szybowych spełniających zadania wentylacyjne, transportu materiałów i maszyn oraz załogi z przenośnikami taśmowymi spełniającymi zadania transportu urobku.

Rys. 1. Rozruch silnika ze stałym obciążeniem: rys autor

Obliczenia statyczne i dynamiczne przenośników taśmowych, w których wykorzystywano wyniki licznych pomiarów przemysłowych i laboratoryjnych, są dobrze opracowane i zam...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.