A1, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła)
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i wybudowanie autostrady A1, koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła). Odcinek E to jedno z zadań realizowanych w ramach budowy autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa, o długości ok. 16,9 km. To ostatni brakujący fragment autostrady na terenie woj. śląskiego, zlokalizowany w powiecie częstochowskim.
Autostrada A1 stanowi część europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 prowadzącego z północy na południe Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską).
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Katowicach. Wykonawcą odcinka E jest firma POLAQUA Sp. z o.o. Inżynierem kontraktu jest firma ZBM S.A., natomiast za projekt odpowiedzialna była firma Trakt Sp. z o.o. sp. k.
Kontrakt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Wartość całkowita budowy autostrady A1 na odc. Tuszyn – koniec obwodnicy Częstochowy wynosi 3 543 423 113,41 zł, a dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020-1 to 698 156 864,29 zł. Umowę na dofinansowanie realizacji podpisano 30 października 2020 r. Planowy termin zakończenia inwestycji to 23.06.2022 r.
Opis inwestycji
Przedmiotowy odcinek powstaje w śladzie istniejącej drogi o dł. około 16,9 km o nawierzchni z betonu cementowego. Dwujezdniowy przekrój dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym przyczyni się do poprawy warunków ruchu na relacji północ – południe. Zaprojektowany i wybudowany w ramach zadania węzeł drogowy Mykanów zapewni relacje w połączeniu z drogą powiatową nr DP1059S w kierunku...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Katarzyna Stochniał
Kierownik Projektu, GDDKiA Oddział w KatowicachOdcinek E od granicy woj. łódzkiego/śląskiego do węzła Częstochowa Północ (bez węzła) stanowi fragment autostrady A1 będącej częścią europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 biegnącej z północy na południe z Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską) i jest zlokalizowany na terenie gmin: Mykanów, Kruszyna, Rędziny.
Kontrakt jest współfinansowany ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jest realizowany w ramach projektu Budowa autostrady A1, odc. koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn o długości 80,712 km zlokalizowanej w granicach województw łódzkiego i śląskiego.
Celem projektu jest tworzenie bezpiecznego odcinka autostradowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T.
Warto wspomnieć, że budowa była realizowana pod ruchem, co stanowiło największe wyzwanie dla wykonawcy. W celu zminimalizowania utrudnień związanych z budową autostrady, w tym ograniczenia występowania zwiększonego ruchu na drogach lokalnych, GDDKiA nałożyła na wykonawcę obowiązek utrzymania przejezdności ruchu w ciągu DK1 trzema pasami ruchu w układzie 2+1. Na etapie budowy dla przebiegu ciągu głównego drogi krajowej nr 1 nie wprowadzono żadnych objazdów, a ruch odbywał się po jednej jezdni.
Termin zakończenia robót zaplanowano w czerwcu br., jednak dzięki determinacji GDDKiA i wykonawcy w grudniu 2021 r. oddaliśmy do dyspozycji kierowców dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, co znacznie udrożniło ruch i przyspieszyło czas przejazdu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...