A1, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła)

Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i wybudowanie autostrady A1, koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła). Odcinek E to jedno z zadań realizowanych w ramach budowy autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa, o długości ok. 16,9 km. To ostatni brakujący fragment autostrady na terenie woj. śląskiego, zlokalizowany w powiecie częstochowskim.

Autostrada A1 stanowi część europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 prowadzącego z północy na południe Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską).

Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Katowicach. Wykonawcą odcinka E jest firma POLAQUA Sp. z o.o. Inżynierem kontraktu jest firma ZBM S.A., natomiast za projekt odpowiedzialna była firma Trakt Sp. z o.o. sp. k.

Kontrakt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Wartość całkowita budowy autostrady A1 na odc. Tuszyn – koniec obwodnicy Częstochowy wynosi 3 543 423 113,41 zł, a dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020-1 to 698 156 864,29 zł. Umowę na dofinansowanie realizacji podpisano 30 października 2020 r. Planowy termin zakończenia inwestycji to 23.06.2022 r.

Opis inwestycji

Przedmiotowy odcinek powstaje w śladzie istniejącej drogi o dł. około 16,9 km o nawierzchni z betonu cementowego. Dwujezdniowy przekrój dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym przyczyni się do poprawy warunków ruchu na relacji północ – południe. Zaprojektowany i wybudowany w ramach zadania węzeł drogowy Mykanów zapewni relacje w połączeniu z drogą powiatową nr DP1059S w kierunku...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Katarzyna Stochniał
Kierownik Projektu, GDDKiA Oddział w Katowicach

Odcinek E od granicy woj. łódzkiego/śląskiego do węzła Częstochowa Północ (bez węzła) stanowi fragment autostrady A1 będącej częścią europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 biegnącej z północy na południe z Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską) i jest zlokalizowany na terenie gmin: Mykanów, Kruszyna, Rędziny.

Kontrakt jest współfinansowany ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jest realizowany w ramach projektu Budowa autostrady A1, odc. koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn o długości 80,712 km zlokalizowanej w granicach województw łódzkiego i śląskiego.

Celem projektu jest tworzenie bezpiecznego odcinka autostradowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T.

Warto wspomnieć, że budowa była realizowana pod ruchem, co stanowiło największe wyzwanie dla wykonawcy. W celu zminimalizowania utrudnień związanych z budową autostrady, w tym ograniczenia występowania zwiększonego ruchu na drogach lokalnych, GDDKiA nałożyła na wykonawcę obowiązek utrzymania przejezdności ruchu w ciągu DK1 trzema pasami ruchu w układzie 2+1. Na etapie budowy dla przebiegu ciągu głównego drogi krajowej nr 1 nie wprowadzono żadnych objazdów, a ruch odbywał się po jednej jezdni.

Termin zakończenia robót zaplanowano w czerwcu br., jednak dzięki determinacji GDDKiA i wykonawcy w grudniu 2021 r. oddaliśmy do dyspozycji kierowców dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, co znacznie udrożniło ruch i przyspieszyło czas przejazdu.

Wywiady

Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi

Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja ...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.