A1, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła)
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i wybudowanie autostrady A1, koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn, odcinek E granica woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła). Odcinek E to jedno z zadań realizowanych w ramach budowy autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa, o długości ok. 16,9 km. To ostatni brakujący fragment autostrady na terenie woj. śląskiego, zlokalizowany w powiecie częstochowskim.
Autostrada A1 stanowi część europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 prowadzącego z północy na południe Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską).
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Katowicach. Wykonawcą odcinka E jest firma POLAQUA Sp. z o.o. Inżynierem kontraktu jest firma ZBM S.A., natomiast za projekt odpowiedzialna była firma Trakt Sp. z o.o. sp. k.
Kontrakt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Wartość całkowita budowy autostrady A1 na odc. Tuszyn – koniec obwodnicy Częstochowy wynosi 3 543 423 113,41 zł, a dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020-1 to 698 156 864,29 zł. Umowę na dofinansowanie realizacji podpisano 30 października 2020 r. Planowy termin zakończenia inwestycji to 23.06.2022 r.
Opis inwestycji
Przedmiotowy odcinek powstaje w śladzie istniejącej drogi o dł. około 16,9 km o nawierzchni z betonu cementowego. Dwujezdniowy przekrój dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym przyczyni się do poprawy warunków ruchu na relacji północ – południe. Zaprojektowany i wybudowany w ramach zadania węzeł drogowy Mykanów zapewni relacje w połączeniu z drogą powiatową nr DP1059S w kierunku...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Katarzyna Stochniał
Kierownik Projektu, GDDKiA Oddział w KatowicachOdcinek E od granicy woj. łódzkiego/śląskiego do węzła Częstochowa Północ (bez węzła) stanowi fragment autostrady A1 będącej częścią europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 biegnącej z północy na południe z Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Gorzyczek (granica z Republiką Czeską) i jest zlokalizowany na terenie gmin: Mykanów, Kruszyna, Rędziny.
Kontrakt jest współfinansowany ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jest realizowany w ramach projektu Budowa autostrady A1, odc. koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn o długości 80,712 km zlokalizowanej w granicach województw łódzkiego i śląskiego.
Celem projektu jest tworzenie bezpiecznego odcinka autostradowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T.
Warto wspomnieć, że budowa była realizowana pod ruchem, co stanowiło największe wyzwanie dla wykonawcy. W celu zminimalizowania utrudnień związanych z budową autostrady, w tym ograniczenia występowania zwiększonego ruchu na drogach lokalnych, GDDKiA nałożyła na wykonawcę obowiązek utrzymania przejezdności ruchu w ciągu DK1 trzema pasami ruchu w układzie 2+1. Na etapie budowy dla przebiegu ciągu głównego drogi krajowej nr 1 nie wprowadzono żadnych objazdów, a ruch odbywał się po jednej jezdni.
Termin zakończenia robót zaplanowano w czerwcu br., jednak dzięki determinacji GDDKiA i wykonawcy w grudniu 2021 r. oddaliśmy do dyspozycji kierowców dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, co znacznie udrożniło ruch i przyspieszyło czas przejazdu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W niniejszym artykule przedstawiono najnowsze kierunki w zakresie zdalnych inspekcji konstrukcji mostowych. Zaprezentowano zestawienie najnowszych technologii stosowanych do inspekcji opartych na komputerowych systemach obrazowania i innych systemach bezkontaktowych (w tym LiDAR, termowizja) instalowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (UAV) i pojazdach naziemnych. Wraz z upływem czasu obiekty mostowe w trakcie użytkowania ulegają stopniowej degradacji i konieczna staje się regularna o...
Nowa nazwa, ta sama jakość
Już od zarania dziejów wiadomo, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. To uniwersalne prawo natury, które otacza nas każdego dnia. Cała historia ludzkości to opowieść o nieustannych przekształceniach, o dążeniu do postępu i nowych horyzontów. W tej niezmiernie dynamicznej rzeczywistości nieuniknione zmiany stają się symbolem naszego życia. Podobnie jak rzeki płynące ku morzu, tak i organizacje, firmy i marki podążają za nurtem zmian. Przykładem tych zmian może być rebranding marki znanej do tej...
Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym
W artykule opisano możliwość wykorzystania w budownictwie szkła odpadowego jako alternatywę dla jego składowania. Autor wskazuje, że pomysł ten nie jest nowy, a istnieje wiele publikacji i badań, które sugerują potencjał szkła w produkcji betonu, zapraw, spoiw i mieszanek mineralno-asfaltowych. Na podstawie obiecujących wyników wcześniejszych badań autor postanowił zbadać możliwość wykorzystania mielonej stłuczki szklanej w mieszankach mineralno-asfaltowych. Z analizy najnowszych danych staty...
Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Pytanie „czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?” coraz częściej jest stawiane w kontekście zamówień publicznych. W artykule analizowana jest procedura tzw. self-cleaning, pozwalająca firmom, które popełniły przewinienia lub uczestniczyły w działaniach nieuczciwych, odzyskać swoją reputację i uczestniczyć w przetargach. Tekst przybliża warunki, jakie muszą zostać spełnione, oraz zalecenia Krajowej Izby Odwoławczej. W artykule zawarto także przykłady orzeczeń oraz wskaz...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Zastosowanie oprogramowania SOFiSTiK do obliczeń konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady zastosowania systemu MES SOFiSTiK do modelowania komputerowego rzeczywistych konstrukcji mostowych i inżynierskich zaczerpnięte z pracy zawodowej autora. Współcześnie obliczenia projektowe obiektów mostowych prowadzone są głównie za pomocą metody elementów skończonych (MES) [2-4, 9]. Projektant ma do dyspozycji szeroką paletę zaawansowanych programów do obliczeń statycznych, dynamicznych i wymiarowania konstrukcji mostowych (np. Midas, Lusas, RM Bridge, RSTA...
Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024
W sezonie zimowym kilka tysięcy pracowników będzie pracować przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które jest odpowiedzialna GDDKiA. Wsparcie dla tych działań zapewni ok. 2700 pojazdów, w tym pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe oraz 283 magazyny soli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZU...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Dzień Otwarty KLEEMANN
26 października 2023 roku na terenie Kopalni Wapienia WKG Raciszyn odbył się Dzień Otwart...

XXXII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 8-10 listopada 2023 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się ...

Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. "Nowocze...

Podsumowanie 14. Międzynarodowych Targów SYMAS® i MAINTENANCE
Za nami niesamowicie udana 14. edycja Międzynarodowych Targów Obróbki,...