10 lat innowacji i sukcesów w górnictwie: STEINERT i Ferbasa przodują w sortowaniu opartym na czujnikach w Ameryce Łacińskiej
Companhia de Ferro Ligas da Bahia (Ferbasa) znajduje się w Ipueira, gminie w stanie Bahia w północno-wschodniej Brazylii. Ferbasa prowadzi jedną z największych kopalni chromitu w Brazylii i jest uważana za pioniera w stosowaniu technologii sortowania opartej na czujnikach (SBS). Firma przetwarza chromit uzyskany z podziemnej kopalni. Wydobyty materiał jest wstępnie zagęszczany przy użyciu technologii sortowania wykorzystującej czujniki, a następnie wykorzystywany do produkcji specjalistycznych stopów stali. Przy wydajności przetwarzania wynoszącej 12 000 000 ton rocznie, firma stosuje sortowanie oparte na czujnikach od 10 lat, w całkowicie suchym procesie, który oddziela odpady od wysokiej jakości chromitu.
Eriberto Nascimento Leite, dyrektor ds. wydobycia w Ferbasa, jest zdecydowanym zwolennikiem tej „nowej” technologii, która w rzeczywistości wcale nie jest nowa. Technologia ta jest już znana tym, którzy mieli prześwietlenie rentgenowskie lub podróżowali przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku. Jest to jednak technologia, która była zupełnie nowa w sektorze wydobywczym 10 lat temu. Eriberto wyjaśnia, że technologia SBS robi różnicę dla Ferbasa; pozwala firmie uniknąć niepotrzebnego przetwarzania poprzez wcześniejsze oddzielenie frakcji materiału wysokiej jakości od wsadu do procesu metalurgicznego.
Zaletą tego rozwiązania jest wyeliminowanie wymogu dodatkowego przetwarzania. W ten sposób cząstki, które nie są ekonomicznie opłacalne, są wcześniej eliminowane z procesu. Proces ten określany jest mianem wstępnego zagęszczania. Wstępne zagęszczanie materiału poprzedza procesy rozdrabniania, które wiążą się z wysokim zużyciem energii. W ten sposób tylko wartościowy materiał jest poddawany temu procesowi i przechodzi do etapów koncentracji.
Koncentracja odnosi się do różnych metod lub procesów, które mają na celu zwiększenie stężenia określonych minerałów za pomocą metod fizycznych i chemicznych. Mówiąc najprościej, wstępna koncentracja poprawia ogólną wydajność zakładu przetwórstwa minerałów. W firmie Ferbasa zastosowanie technologii sortowania opartej na czujnikach umożliwiło zwiększenie produkcji, a także obniżenie kosztów w kolejnych procesach, takich jak rozdrabnianie i wykorzystanie materiałów wejściowych, takich jak odczynniki.
Ochrona środowiska, kwestie społeczne i ład korporacyjny (ESG) oraz sortowanie oparte na czujnikach idą w parze
„Obecnie w Ferbasa technologia sortowania oparta na czujnikach pomaga nam stosować praktyki ESG, zmniejszając ilość odpadów, maksymalizując wydajność produkcji i przyczyniając się do ochrony zasobów naturalnych”, wyjaśnia Eriberto Nascimento. Obecnie przetwarzana jest nie tylko wydobyta ruda, ale także hałdy, które zawierają znaczne ilości chromu. Obróbka tych hałd jest możliwa tylko dzięki automatyzacji procesu i wysokim poziomom wydajności, które sięgają 180 t/h. Obróbka hałd może potencjalnie zwiększyć produktywność kopalni. Jeśli chodzi o wykorzystanie zasobów, istnieje możliwość zmniejszenia zużycia wody, energii i odczynników chemicznych, przede wszystkim dlatego, że sortowanie oparte na czujnikach jest procesem separacji na sucho, w przeciwieństwie do innych procesów wstępnej koncentracji, takich jak separacja gęstych mediów (DMS).
Jak to się zaczęło: od ciekawości do rzeczywistości
Ferbasa zawsze stosowała proces wstępnej koncentracji w celu oddzielenia rudy o wysokiej zawartości chromitu od rudy o niskiej jakości, która trafiała do zakładu koncentracji. Wcześniej był to jednak proces ręcznej separacji. Bartolomeu Fonseca, były kierownik przetwarzania w Ferbasa, odkrył artykuł o technologii sortowania opartej na czujnikach firmy STEINERT. W 2012 r. przygotował materiał do wysłania do testów w centrum testowo-rozwojowym STEINERT w Niemczech, które zakończyły się sukcesem.
Pierwszy system sortowania, STEINERT XRT, nadal działa – z 34 000 godzinami pracy.
Dziesięć lat temu, kiedy instalowano pierwszy sprzęt, pracownicy Ferbasa byli sceptyczni co do jego zdolności do obsługi niekorzystnych warunków panujących w kopalni. Dlatego STEINERT Latinoamericana, spółka zależna STEINERT GmbH w Niemczech, zaoferowała umowę „wypróbuj i kup”. Z biegiem lat wysoka trwałość sprzętu została zweryfikowana, w wyniku czego pierwsza jednostka działa do dziś, z łącznym czasem pracy 34 000 godzin. „Patrząc wstecz, nie było łatwo zastosować tę technologię, ale zdecydowałem się iść naprzód, ponieważ wierzyłem, że ta technologia może być skuteczna. Teraz, będąc już na emeryturze, jestem bardzo dumny ze spuścizny, jaką pozostawiłem firmie”, mówi Bartolomeu Fonseca. „Miałem pełne wsparcie ze strony ówczesnego dyrektora ds. wydobycia, Wanderleya Linsa, ale to na mnie spoczywała odpowiedzialność za to, by wszystko się udało”.
Silne wsparcie ze strony STEINERT Latinoamericana z własnym centrum testowym
W 2014 roku, podczas uruchamiania pierwszego systemu sortowania, STEINERT XSS-T, napotkano wiele przeszkód – jak to często bywa w przypadku projektów innowacyjnych. Ponieważ jednak STEINERT GmbH założył już swój oddział Latinoamericana w Belo Horizonte i zatrudnił techników serwisowych do pomocy przy instalacji, STEINERT Latinoamericana nawiązał współpracę z Ferbasa.
Partnerstwo STEINERT z innymi firmami ma ogromne znaczenie dla rozwoju nowych rozwiązań i technologii, przyczyniając się do ewolucji przemysłu i ochrony środowiska. Ponadto firma inwestuje w badania i rozwój, aby nadal oferować coraz bardziej wydajne i zrównoważone rozwiązania.
Firma ma obecnie zespół 30 współpracowników, którzy obsługują kilku klientów górniczych w Ameryce Łacińskiej, a ponadto posiada centrum testowe w pobliżu biura w Brazylii, co umożliwia przeprowadzanie testów z większą wygodą i wydajnością dla lokalnych klientów.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...